Ugens kunstner – Ulla Hvejsel

Ulla Hvejsels kunst er politisk og samfundsrelateret. I sine lettere dilettantiske performances gør hun brug af satiren, for at tale om de svære og betydningsfulde emner.

Ulla Hvejsel i sin performance At pynte på sandheden – en skønhedsguide i 5 lette trin, 2010, revideret i 2016. Opført i Vestjyllands Kunstpavillon, 2016. Foto: Sonja Lillebæk Christensen

Ulla Hvejsels kunst er politisk og samfundsrelateret. I sine lettere dilettantiske performances gør hun brug af satiren, for at tale om de svære og betydningsfulde emner.

Ulla Hvejsels kunst er politisk og samfundsrelateret, og hun benytter ofte performance som medie og udtryksform. Hun låner gerne fra et velkendt sprog fra erhvervslivet og andre af samtidens udbredte livsformer, og hun blander det med en lettere dilettantisk optræden, der gør det muligt ved hjælp af satiren at tale om betydningsfulde emner, uden at gøre dem til de rene klichéer.

Isbjørnen holder tale for en lille gruppe får. Foto: Pernille With Madsen
Isbjørnen holder tale for en lille gruppe får. Foto: Pernille With Madsen

Hvejsels performative praksis er gennemsyret af en skæv humor og en villighed til at indtage forskellige roller, positioner og figurer, uden at blinke med øjnene. Man skal dog ikke tage fejl. Hendes emnevalg er alvorlige: krig, økonomi, identitet, garneret med Dostojevskij og alskens filosofiske referencer. Overordnet opponerer hun mod det tab af fornuft, der sker i systemerne, som ingen politisk orientering har.

I sine performances er hun således ‘fornuftens stemme’ forklædt som isbjørn hoppende fra isflage til isflage, i samtale med sin egen røv, der beredvilligt besvarer spørgsmål, eller også holder hun foredrag om vittigheder i krigsfilm, hvor foredraget gentager sig selv i et uendeligt loop, som de krige der udspiller sig omkring os.

Krigscabaret
Ulla Hvejsel arbejder ofte med projekter, der strækker sig over flere år – hvor hun arbejder sig igennem et givent emne i forskellige værker og i forskellige medier.

Sådan et projekt har f.eks. Cabaret of War været. Her har hun indsamlet vittigheder fra krigsfilm og sat dem op som teater i fire forskellige teaterstykker og performances. Værket handler både om krig, men også om latter og om spørgsmålet om, om alvor er en særlig nyttig æstetik at møde verdens absurditet med.

Cabaret of War 4 – The End from ulla hvejsel on Vimeo.

Hvide bjørne
Herudover har Ulla Hvejsel i en årelang række performances haft et samarbejde med ‘sin egen indre hvide bjørn’. Denne indre hvide bjørn stammer fra en passage hos Fjodor Dostojevskij i Winter Notes on Summer Impressions (1863), hvor forfatteren skriver: “Sæt dig selv opgaven ikke at tænke på en hvid bjørn – og du kommer til at tænke på det forbandede dyr hvert minut”.

I 2009 lykkedes det dog Hvejsel at få denne bjørn ud af hovedet. Således ude af hovedet tog bjørnen rundt i den ydre virkelighed og researchede, holdt foredrag og lavede videoer, installationer og performances om vores forhold til det indre og det ydre. Det gjorde den fra 2009-2012, indtil Hvejsel i 2012 afslørede, at det i virkeligheden bare var hende, der var klædt ud. Herefter gik hun af som bjørn.

I forbindelse med den aktuelle udstilling En anden virkelighed – ja tak! på Vestjyllands Kunstpavillon vover Hvejsel dog igen at påkalde bjørnen og håber måske, at den denne gang er mere troværdig.

LMAO - laughing my ass off. Seminar, hvor røven forklarer vittigheder om performancekunstnere. Deltagere: Røven, Anna Kinbom og John Huntington. 13festivalen, Konstepidimin, Göteborg, 2016. Foto: Mary Coble
LMAO – laughing my ass off. Seminar, hvor røven forklarer vittigheder om performancekunstnere. Deltagere: Røven, Anna Kinbom og John Huntington. 13festivalen, Konstepidimin, Göteborg, 2016. Foto: Mary Coble

At tænke med røven
Siden da har hun med lignende finurlig humor arbejdet på at engagere sin krop i en intelligent samtale ved ‘at tænke med røven’. Det gør hun helt konkret ved at sætte sin bare røv på spil – i liveshows og online på røvens hjemmeside: www.talkingoutofmyass.com.

Det at tænke med røven er en tankevirksomhed, der blandt andet går ud på at undersøge forestillinger om, “at man skal mærke, det man tænker, på egen røv” – altså at man skal virkeliggøre eller konkretisere, det man tænker, og ved at tage dette sprogbillede helt alvorligt håber Hvejsel at nuancere forsimplede ideer om det konkrete og det tænkte.

Portfolio

Screenshot fra onlinebrevkasse. Foto: talkingoutoffmyass.com
Screenshot fra onlinebrevkasse. Foto: talkingoutoffmyass.com
Screenshot fra onlinebrevkasse. Foto: talkingoutoffmyass.com
Screenshot fra onlinebrevkasse. Foto: talkingoutoffmyass.com
Røven på komedie - Performance for dumme børn og voksne. Nikolaj Kunsthal, 2014. Foto: Ellen Vestergaard Friis
Røven på komedie – Performance for dumme børn og voksne. Nikolaj Kunsthal, 2014. Foto: Ellen Vestergaard Friis
Røven på komedie - Performance for dumme børn og voksne. Nikolaj Kunsthal, 2014. Foto: Ellen Vestergaard Friis
Røven på komedie – Performance for dumme børn og voksne. Nikolaj Kunsthal, 2014. Foto: Ellen Vestergaard Friis
Røven på komedie - Performance for dumme børn og voksne. Nikolaj Kunsthal, 2014. Foto: Ellen Vestergaard Friis
Røven på komedie – Performance for dumme børn og voksne. Nikolaj Kunsthal, 2014. Foto: Ellen Vestergaard Friis
A white bear on the free market, 2012-13. Toves Galleri. Foto: Ulla Hvejsel
A white bear on the free market, 2012-13. Toves Galleri. Foto: Ulla Hvejsel
A white bear on the free market, 2012-13. Toves Galleri. Foto: Ulla Hvejsel
A white bear on the free market, 2012-13. Toves Galleri. Foto: Ulla Hvejsel
Menneskeret, hvide bjørne og spørgsmålet om, hvordan man egentlig staver til Dostoyevskij, 2012. En performance bestilt af Lett Advokater, senere opført på Sydhavn Station, Overgaden og Vestjyllands Kunstpavillon. Foto: Malene Nors Tardrup
Menneskeret, hvide bjørne og spørgsmålet om, hvordan man egentlig staver til Dostoyevskij, 2012. En performance bestilt af Lett Advokater, senere opført på Sydhavn Station, Overgaden og Vestjyllands Kunstpavillon. Foto: Malene Nors Tardrup
Menneskeret, hvide bjørne og spørgsmålet om, hvordan man egentlig staver til Dostoyevskij, 2012. Foto: Lise Uhrskov
Menneskeret, hvide bjørne og spørgsmålet om, hvordan man egentlig staver til Dostoyevskij, 2012. Foto: Lise Uhrskov
Beauty - within and without, 2012. Spejlvendt video-guide om at pynte sig selv og pynte på sandheden. Vist på toilettet på Den Frie Udstilingsbygning. Foto. Ulla Hvejsel
Beauty – within and without, 2012. Spejlvendt video-guide om at pynte sig selv og pynte på sandheden. Vist på toilettet på Den Frie Udstilingsbygning. Foto. Ulla Hvejsel
Beauty - within and without, 2012. Spejlvendt video-guide om at pynte sig selv og pynte på sandheden. Vist på toilettet på Den Frie Udstilingsbygning. Foto. Ulla Hvejsel
Beauty – within and without, 2012. Spejlvendt video-guide om at pynte sig selv og pynte på sandheden. Vist på toilettet på Den Frie Udstilingsbygning. Foto. Ulla Hvejsel
Tableau vivante with white bear, 2011. NLH Space. En biblioteksintallation, hvor en hvid bjørn med klør skærer nye titler ud af nationale kogebøger. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Tableau vivante with white bear, 2011. NLH Space. En biblioteksintallation, hvor en hvid bjørn med klør skærer nye titler ud af nationale kogebøger. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Tableau vivante with white bear, 2011. NLH Space. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Tableau vivante with white bear, 2011. NLH Space. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Tableau vivante with white bear, 2011. NLH Space. Foto: Nanna Lysholt Hansen
Tableau vivante with white bear, 2011. NLH Space. Foto: Nanna Lysholt Hansen

Fakta

Ulla Hvejsel er født i 1975 i Aarhus. I dag bor og arbejder hun i København. Hun er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi og Det Kongelige Danske Kunstakademi med afgang i 2006. Hun arbejder på Valand Akademi i Göteborg og er desuden medstifter af Udstillingsstedet Sydhavn Station.