Vandværker: De vellykkede og de vandede

Vandværker på Randers Kunstmuseum er både en tur under den varme og den kolde hane.

Voldemars Johansons: 'AERO TORRENTS', installation, 2007. Pressefoto.

Vandværker på Randers Kunstmuseum er både en tur under den varme og den kolde hane.


info

14. oktober kl. 15 fortæller Troels Sandegaard om sine værker på udstillingen.

Se mere på: www.randers-kunstmuseum.dk


Til vands
Vandet er altoverstrømmende i udstillingen Vandværker. Vandets væsen og tilstande er ikke bare temaet for udstillingens værker – det er også fysisk til stede i værker, der forholder sig meget nært til temaet vand.

Det er tæt på og ‘hands on’ – en god præmis for en sanselig udstilling og det er også som sådan, Vandværker fungerer bedst. Når kulisserne holder sig i baggrunden!

God start på sørejsen
Vandværker starter koldt med Kirsten Justesens iskjole Ice Dress # 1 og Troels Sandegaards isformer på væg, Wall of Ice. Det er et velfungerende og overraskende generationsmøde, der anvender vandet på en både umiddelbar og original måde.

Og en konceptkunst-klassiker som Yoko Onos Waterdrop Painting fra 1961 (en simpel instruks om at dryppe vand over en sten, indtil der opstår et hul i den) er også velvalgt i denne sammenhæng.

Kirsten Justesen: 'Ice Dress', blandede materialer, 2002. Foto: Randers Kunstmuseum.
Kirsten Justesen: ‘Ice Dress’, blandede materialer, 2002. Foto: Randers Kunstmuseum.
Rosan Bosch: 'Intelligence', installation 2000. Pressefoto.
Rosan Bosch: ‘Intelligence’, installation 2000. Pressefoto.
Publikum bliver for alvor aktiveret i en sanselig oplevelse med Rosan Boschs installation Intelligence. En kæmpe pose med vand, der ved berøring giver lyde, og Tone Kirsten Bjordams video af farveformationer under vand. Disse værker er synligt et hit i et godt rum, der vil give alle en oplevelse.
Det hvide rum med værk af Katja Bjørn i midten og Jørn Rønnau på væggen. Pressefoto.
Det hvide rum med værk af Katja Bjørn i midten og Jørn Rønnau på væggen. Pressefoto.
Katja Bjørn: 'Udslag', videoinstallation. Foto: Kristian Handberg.
Katja Bjørn: ‘Udslag’, videoinstallation. Foto: Kristian Handberg.



I lys og mørke

Fra Jørn Rønnaus samling af helligt vand. Foto: Kristian Handberg
Fra Jørn Rønnaus samling af helligt vand. Foto: Kristian Handberg
Mens det første rum er ganske sobert sat op med en komfortabel vandseng som eneste element ud over værkerne, går det vildere for sig i de øvrige rum. Ét er skærende hvidt og det andet henlagt i mørke.

Det hvide rum tager sig fint ud med Jørn Rønnaus række af glas med vand fra forskellige hellige kilder, der er udstillingens eneste værk om vandets kulturelle betydning, og Katja Bjørns videoer under rindende vand.

En døbefond slæbt op fra det Kulturhistoriske museum nedenunder er dog en unødvendig kulisse.

Blandevand
I det næste lange, mørke rum bliver oplevelsen noget blandet. En aflukket, blåt oplyst del af rummet er ikke en overbevisende effekt. Man kan ane en skulptur med et klæde over derinde, men hvad er meningen: er det en del af udstillingen og hvad har det med vandet at gøre?

Værkerne i rummet er af varierende succes. Voldemar Johansons bølge-værk Aero Torrents viser vandets store bevægelser i lille skala og udlever temaet fint.

Katja Bjørns Canned Mermaids videoskulpturer er også gode. De har bare været vist på selvsamme museum i denne sommer! 


I forgrunden: Installation af Belu-Simion Fainaru. Langs væggen til venstre: Fotoserie af Sven Dalsgaard. Til Højre: Katja Bjørn: 'Canned Mermaid'. Pressefoto.
I forgrunden: Installation af Belu-Simion Fainaru. Langs væggen til venstre: Fotoserie af Sven Dalsgaard. Til Højre: Katja Bjørn: ‘Canned Mermaid’. Pressefoto.
Belu-Simion Fainarus Boat for placing wishful dreams, hvor man skal søsætte et tændt lys i en båd fyldt med vand, mens man siger et ønske, er dog farligt banalt.

En række selvportrætter af Randers-dadaisten Sven Dalsgaard virker som en søgt inklusion, da de intet har med vand at gøre. Skal Dalsgaard altid med i Randers?

Mægtig afslutning
Rummet slutter dog godt, ja mægtigt, med Bill Violas videoværk The Raft. Klart og rigt skildres den voldsomme destruktion og overlevelseskamp blandt en gruppe forskellige mennesker, der rammes af en syndflodsagtigt kæmpebølge.  

Sært appendiks

Iscenesættelse med fotos og rygvendte værker fra museets arkiv. Foto: Kristian Handberg.
Iscenesættelse med fotos og rygvendte værker fra museets arkiv. Foto: Kristian Handberg.

Dette kraftfulde klimaks efterfølges dog af et noget sært rum til sidst med fotodokumentation af Mogens Otto Nielsens isskulpturer fra 1970’erne og Billedstofteaterets performance Tohundrede fra 1981.

I forhold til udstillingens øvrige værkers sanselige umiddelbarhed er disse samples fra fortiden lidt underlige. Og at der er stillet diverse malerier fra museets magasin langs væggene med bagsiden frem, er en underlig og søgt iscenesættelse af, at det er på et museum, det foregår.   

Generelt er udstillingens problem disse iscenesættelser, der angiveligt skulle være mellem teater og kunst. De er simpelthen ikke nok af nogen af delene. Og i modsætning til, da Hotel Pro Forma startede i 1980’erne, er kulisser og iscenesættelser ikke noget særsyn i udstillinger i dag.   
De tilføjer ikke noget produktivt til en udstilling, der gennem sine værker ellers et langt stykke hen ad vejen er en vellykket og oplevelsesrig vandrejse.

Fakta

Udstilling

Vandværker

21 aug 2010 24 okt 2010

Tone Kristin Bjordam, Katja Bjørn, Rosan Bosch, Sven Dalsgaard, Belu-Simion Fainaru, Voldemars Johansons, Kirsten Justesen, Mogens Otto Nielsen, Yoko Ono, Jørn Rønnau, Troels Sandegaard, Bill Viola

Randers kunstmuseum Se kort og tider

Fakta

Vandværker er tilrettelagt i samarbejde med Kirsten Dehlholm og Hotel Pro Forma.

Hotel Pro Forma er stiftet af Kirsten Dehlholm i 1985 og producerer udstillinger og forestillinger mellem kunst og teater. Rummet og de arkitektoniske rammer er et særligt udgangspunkt for Hotel Pro Forma. Se mere på Kunsten.nu's interview med Kirsten Dehlholm på:

Vandværker er en del af projektet VANDET, der udfolder sig på museer og teatre i Randers, Silkeborg, Horsens og Viborg i efteråret. Se mere på: http://www.museumjorn.dk/files/Udstillinger/infofolder.pdf