Vandværker: De vellykkede og de vandede
Vandværker på Randers Kunstmuseum er både en tur under den varme og den kolde hane.
Vandværker på Randers Kunstmuseum er både en tur under den varme og den kolde hane.
info
Se mere på: www.randers-kunstmuseum.dk
Til vands
Vandet er altoverstrømmende i udstillingen Vandværker. Vandets væsen og tilstande er ikke bare temaet for udstillingens værker – det er også fysisk til stede i værker, der forholder sig meget nært til temaet vand.
Det er tæt på og ‘hands on’ – en god præmis for en sanselig udstilling og det er også som sådan, Vandværker fungerer bedst. Når kulisserne holder sig i baggrunden!
Vandværker starter koldt med Kirsten Justesens iskjole Ice Dress # 1 og Troels Sandegaards isformer på væg, Wall of Ice. Det er et velfungerende og overraskende generationsmøde, der anvender vandet på en både umiddelbar og original måde.
Og en konceptkunst-klassiker som Yoko Onos Waterdrop Painting fra 1961 (en simpel instruks om at dryppe vand over en sten, indtil der opstår et hul i den) er også velvalgt i denne sammenhæng.
I lys og mørke
Mens det første rum er ganske sobert sat op med en komfortabel vandseng som eneste element ud over værkerne, går det vildere for sig i de øvrige rum. Ét er skærende hvidt og det andet henlagt i mørke.
Det hvide rum tager sig fint ud med Jørn Rønnaus række af glas med vand fra forskellige hellige kilder, der er udstillingens eneste værk om vandets kulturelle betydning, og Katja Bjørns videoer under rindende vand.
En døbefond slæbt op fra det Kulturhistoriske museum nedenunder er dog en unødvendig kulisse.
Blandevand
I det næste lange, mørke rum bliver oplevelsen noget blandet. En aflukket, blåt oplyst del af rummet er ikke en overbevisende effekt. Man kan ane en skulptur med et klæde over derinde, men hvad er meningen: er det en del af udstillingen og hvad har det med vandet at gøre?
Værkerne i rummet er af varierende succes. Voldemar Johansons bølge-værk Aero Torrents viser vandets store bevægelser i lille skala og udlever temaet fint.
Katja Bjørns Canned Mermaids videoskulpturer er også gode. De har bare været vist på selvsamme museum i denne sommer!
En række selvportrætter af Randers-dadaisten Sven Dalsgaard virker som en søgt inklusion, da de intet har med vand at gøre. Skal Dalsgaard altid med i Randers?
Mægtig afslutning
Rummet slutter dog godt, ja mægtigt, med Bill Violas videoværk The Raft. Klart og rigt skildres den voldsomme destruktion og overlevelseskamp blandt en gruppe forskellige mennesker, der rammes af en syndflodsagtigt kæmpebølge.
Sært appendiks
I forhold til udstillingens øvrige værkers sanselige umiddelbarhed er disse samples fra fortiden lidt underlige. Og at der er stillet diverse malerier fra museets magasin langs væggene med bagsiden frem, er en underlig og søgt iscenesættelse af, at det er på et museum, det foregår.
Fakta
Udstilling
Vandværker
21 aug 2010 24 okt 2010
Tone Kristin Bjordam, Katja Bjørn, Rosan Bosch, Sven Dalsgaard, Belu-Simion Fainaru, Voldemars Johansons, Kirsten Justesen, Mogens Otto Nielsen, Yoko Ono, Jørn Rønnau, Troels Sandegaard, Bill Viola
Randers kunstmuseum Se kort og tider
Fakta
Vandværker er tilrettelagt i samarbejde med Kirsten Dehlholm og Hotel Pro Forma.
Hotel Pro Forma er stiftet af Kirsten Dehlholm i 1985 og producerer udstillinger og forestillinger mellem kunst og teater. Rummet og de arkitektoniske rammer er et særligt udgangspunkt for Hotel Pro Forma. Se mere på Kunsten.nu's interview med Kirsten Dehlholm på:
Vandværker er en del af projektet VANDET, der udfolder sig på museer og teatre i Randers, Silkeborg, Horsens og Viborg i efteråret. Se mere på: http://www.museumjorn.dk/files/Udstillinger/infofolder.pdf