Venedig i Nordsjælland?

Gl. Holtegaard udstiller kunstens Venedig før og nu. Det er en fin og stemningsfuld idé, der burde have udfoldet sig på meget mere plads.

ipilotti Rist: Prisma, 2011. Videoinstallation (video still). Projektion på replica af oliemaleri fra 18. årh af anonym venetiansk mester, 50 x 80 cm. Foto og montage: Thomas Rhyner. Courtesy: Kunstneren og Hauser & Wirth.

Gl. Holtegaard udstiller kunstens Venedig før og nu. Det er en fin og stemningsfuld idé, der burde have udfoldet sig på meget mere plads.

Gennem et par århundreder har Venedig været mål for drømme og længsler. Den italienske bystat mister tilfældigvis sin sidste politiske magt på det tidspunkt, hvor den først bliver ’opdaget’ af turister og drømmere. Det sker allersmukkest gennem malerier af byens liv på kanalerne, blandt paladser og myldrende både af Canaletto (1697-1768) og hans elever.

Fra Canalettos værksted: Gondoler på Canal Grande foran Dogepaladset og Campanilen i Venedig. 18.-19. årh. Privateje. Pressefoto.
Fra Canalettos værksted: Gondoler på Canal Grande foran Dogepaladset og Campanilen i Venedig. 18.-19. årh. Privateje. Pressefoto.
	 Dexter Dalwood: Ezra Pound, 2011. Olie på lærred, 230 x 350 cm. Courtesy of the artist, Simon Lee Gallery, London & Hong Kong and David Risley Gallery, Copenhagen. Pressefoto.
Dexter Dalwood: Ezra Pound, 2011. Olie på lærred, 230 x 350 cm. Courtesy of the artist, Simon Lee Gallery, London & Hong Kong and David Risley Gallery, Copenhagen. Pressefoto.

Siden har billedet af Venedig været solgt igen og igen, og byen har haft stor betydning for kunstnere og digtere og romantikere, der har brugt den som reference eller kulisse.

Udstillingen på Gl. Holtegaard tager fat i dette – i billedet af Venedig skabt af de besøgende – og følger det helt op til nutiden. Altså fra 1700-tallets malerier til videokunst fra sidste års biennale.

En flot ramme. Fra Venedigsyndromet, Gl. Holtegaard, 2014. Foto: Jan Søndergaard.
En flot ramme. Fra Venedigsyndromet, Gl. Holtegaard, 2014. Foto: Jan Søndergaard.

Byen som en stemning
Gl. Holtegaard i sig selv er et stemningsfuldt udstillingssted, og de små rum danner en skøn og intim ramme. Der er tænkt over de enkle greb, der tilføjer maksimal oplevelse i form af farver, musik og dramatisk belysning.

Dramaet er i top, når J.F. Willumsens skingre malerier af turisternes Venedig knalder ud på væggene i et mørklagt rum. Dramaet er anderledes lavmælt intenst i præsentationen af Viggo Rivads små fotografier af et mystisk og tågefyldt Venedig.

J.F. Willumsen: Pladsen SS. Giovanni e Paolo, Venedig. Nat, 1931. Olie på lærred, 73 x 92 cm. J. F. Willumsens Museum © J. F. Willumsen/billedkunst.dk. Foto: Hans Ole Madsen.
J.F. Willumsen: Pladsen SS. Giovanni e Paolo, Venedig. Nat, 1931. Olie på lærred, 73 x 92 cm. J. F. Willumsens Museum © J. F. Willumsen/billedkunst.dk. Foto: Hans Ole Madsen.

Begge kunstnere har afsøgt, hvordan Venedig ser ud som et rum for oplevelser. Deres egne oplevelser, vel at mærke, for kunst fra Venedig ser ud til ofte at handle om det personlige, det psykologiske og det indfølte. Og det er noget, der på en stærk måde slås streg under i Pipilotti Rists psykedeliske videoværk, der er ophængt som en slags levende og pulserende maleri.

Drøm og virkelighed
I nogle satiriske malerier af guldaldermaleren Marstrand ses overvægtige turister og tiggende venetianere. Kunstneren kaster dermed blikket videre ud mod alle de andre, der lever og oplever i byen. Der ligger altså en virkelighed bag længsler og drømme.

Om Marstrands værker kan opfattes som egentlig social kritik er dog tvivlsomt. De er snarere moraliserende og demonstrerer en særlig nordisk uimponerethed over for verdens vidundere. Den fandtes også midt i 1800-tallet.

Derimod er Andreas Pichlers film om The Venice Syndrome (2012) en nutidig dokumentar, der fortæller om en by overrendt af endagsturister – omkring 20 millioner om året – og hvor de lokale føler sig presset ud af deres egne hjem.

Også Pichlers underspillede værk er moraliserende. Slående billeder af gigantiske krydstogtsskibe, der tårner sig op over byens paladser, veksler med de ældre beboeres melankolske resignation.

Udstillingsview fra Venedigsyndromet, Gl. Holtegaard, 2014. Foto: Jan Søndergaard.
Udstillingsview fra Venedigsyndromet, Gl. Holtegaard, 2014. Foto: Jan Søndergaard.

Den rigtige udstilling – det forkerte sted?
Dette er den første udstilling, hvor Gl. Holtegaard tager fat på en ny strategi. Fremover skal nyere og ældre kunst gå langt mere i dialog. Det er en tilgang til kunsthistorien, der er stærkt savnet, meget ambitiøs, og som mange andre burde følge op på.

Ja, faktisk burde andre end Gl. Holtegaard gøre det.

De store begrænsninger ved et lille udstillingssted viser sig desværre i udstillingen Venedigsyndromet. Værkudvalget er for svagt og for tilfældigt. Der er for få ting med. Vigtig kunst omtales, men vises kun i reproduktion.

Med så store lakuner kommer kunsten til at stritte i alle retninger. Fortællingen fungerer godt på papiret, men den understøttes ikke ordentligt af kunstværkerne. Bedre havde det været, om koncentrationen gik på en dialog mellem to eller tre kunstneres bearbejdning af Venedig og så i et fyldigere udvalg.

At mit indtryk af Venedigsyndromet alligevel er positivt, skyldes at indpakningen og formidlingen og hele tanken er god og stemningsfuld. Indholdet kan desværre ikke helt følge med.


Fakta

Udstilling

Venedigsyndromet. Storhed og fald i kunstens Venedig

22 aug 2014 14 dec 2014

Andreas Pichler, Alfredo Jaar, Per Kirkeby, Viggo Rivad, Dexter Dalwood, Palle Nielsen, Pipilotti Rist, J.F. Willumsen, Christen Købke, Wilhelm Marstrand, P.C. Skovgaard, Canaletto

Gl. Holtegaard Se kort og tider

Fakta

I forbindelse med udstillingen præsenteres følgende arrangementer:
Venedig som kulisse for film. Foredrag ved Kim Skotte. Tirsdag den 7. oktober kl. 17.

Om storhed og fald i Venedigs fantastiske historie. Foredrag ved Jakob Danneskiold-Samsøe. Onsdag den 5. november kl. 17.

Nærmere info på museets hjemmeside.

Bagom Venedigbiennalerne. billedkunst og arkitektur. Konsulent i kulturstyrelsen Tine Vindfeldt fortæller om Danmarks deltagelse i Billedkunst- og Arkitekturbiennalerne i Venedig. Onsdag den 19. november 2014.

Begærets by. Foredrag om Marcel Prousts Venedig ved Bjørn Bredal. Onsdag den 3. december kl. 17.