Camilla Reyman: PAN
31 mar - 29 apr 2017Camilla Reyman arbejder med abstrakt maleri, skulptur og installationskunst ud fra en nysgerrighed over for forskellige materialers agens. Tanken om, at materialer og objekter potentielt kan betragtes som entiteter med radikalt ikkemenneskelig bevidsthed, har længe optaget hende, og den danner således afsæt for denne udstilling.
Camilla Reyman arbejder med abstrakt maleri, skulptur og installationskunst ud fra en nysgerrighed over for forskellige materialers agens. Tanken om, at materialer og objekter potentielt kan betragtes som entiteter med radikalt ikkemenneskelig bevidsthed, har længe optaget hende, og den danner således afsæt for denne udstilling.
Udstillingens billeder og skulpturer er alle kendetegnet ved, at de materialer, de er komponeret af og med er tydeligt indlejret i såvel økologien som naturen. Blandt flere skulpturelle objekter ser man eksempelvis en agaveplante, hvis blade er dækket af fine mønstre dannet af arvæv, efter at Reyman har ridset i planten. På væggene er lakerede paneler ophængt i klynger af fire. Panelerne varierer fra helt minimale og monokrome værker over ekspressive abstraktioner til simple geometriske udsagn. Under de mange lag af gennemsigtig og spejlblank epoxy-lak ses de organiske materialer som brændt ben og jordpigmenter. Den stærke epoxy-lak sørger for at bevare Reymans kompositioner af porøse materialer og fungerer herved som en art industriel rav, der indkapsler og foreviger et mere forgængeligt og ukontrollabelt materiale.
Forud for udstillingen opholdt Reyman sig to måneder sig hos Kunafolket i Panama, hvor hun oplevede et levende og dynamisk forhold til det omgivende økosystem. Hun så, hvordan dette forhold blev inddraget i en hverdagspraksis, hvor økologi, materialitet og spiritualitet var uløseligt forbundet. De små lerfigurer – nuchus – som var lavet af ler fundet ved floden eller i junglen blev brugt til at holde onde ånder væk, og det samme gjorde det røde pigment fra achiotetræet som blev smurt på kinderne under ceremonierne eller brugt som krydderi i madlavningen. Kvinderne broderede geometriske former på deres klædedragt, fordi geometri blev anset for at være gudernes sprog.
PAN er ikke en afslutning, men den foreløbige kulmination på en kunstnerisk undersøgelse af materialitet og bevidsthed. Dette fokus manifesterer sig også i Reymans sideløbende udstilling Entering Into Relation With An Object: An Intimate Connection Vol. 2 på udstillingsstedet C4 Projects i København.
Kilde: Galleri Jacob Bjørn
8000 Aarhus C