Den uvidende lærer

11 sep - 22 nov 2020

Anbefalet under Det skal du se! i uge 37. En gonghealer, en gruppe oversættere og Center for Kunst og Mental Sundhed. Det er blot nogle af de ingredienser Den uvidende lærer – En udstilling i fem kapitler over de næste måneder vil inddrage i et eksperimenterende forsøg på at udfordre ideen om en kunstudstilling anno […]

Pressefoto.

Anbefalet under Det skal du se! i uge 37. En gonghealer, en gruppe oversættere og Center for Kunst og Mental Sundhed. Det er blot nogle af de ingredienser Den uvidende lærer – En udstilling i fem kapitler over de næste måneder vil inddrage i et eksperimenterende forsøg på at udfordre ideen om en kunstudstilling anno […]

Anbefalet under Det skal du se! i uge 37.

En gonghealer, en gruppe oversættere og Center for Kunst og Mental Sundhed. Det er blot nogle af de ingredienser Den uvidende lærer – En udstilling i fem kapitler over de næste måneder vil inddrage i et eksperimenterende forsøg på at udfordre ideen om en kunstudstilling anno 2020. Opskriften? Et radikalt filosofisk værk, der opildner til brud med undervisningstraditioner og taler direkte til viljen i os alle.

Pressefoto.

Udstillingskurator Mikkel Elming har inviteret de fem kunstnere Jette Gejl Kristensen, Lisa Nyberg, Olga Benedicte, Jakob Jakobsen og Louise Haugaard Jørgensen. Kunstnerne har forskellige praksisser, men med lidt kendskab til kunstnerne kan du forestille dig nogenlunde, hvordan udstillingen tager form. Eller kan du?

For kunstnerne er blevet stillet den opgave at skabe kunstneriske reaktioner til kapitlerne i den franske filosof Jaques Rancières bog fra 1987, Den uvidende lærer – fem lektioner i intellektuel emancipation. De har to uger på skift i udstillingsrummet. Og så er de desuden blevet bedt om at inddrage sociale grupper efter eget valg i deres arbejde.

Jette Gejl Kristensen har inviteret seks personer til at arbejde i udstillingen over to uger med forskellige håndværk, som hverken hun eller de har særligt kendskab til. Gejls kapitel bliver et forsøg på at realisere den såkaldte universelle undervisning, hvor hun vil påtage sig rollen som den uvidende lærer.

Lisa Nyberg vil med et stort tekstilværk danne ramme for såkaldte kritikklasser arrangeret af byens kunstskoler. Kritikklasser er en form for undervisning, som er udbredt på akademier i hele verden, hvor de studerende lærer at tale om kunst uden at dømme, hvorvidt et værk er godt eller dårligt.

Olga Benedicte har til tredje kapitel skabt en række sæbeskulpturer med indbyggede højtalere, som sender vibrationer i rummet og i de besøgendes kroppe. Benedicte har inviteret en gonghealer til at besøge udstillingen og stå for sessioner, hvor gongens vibrationer anvendes til at heale de besøgende.

Jakob Jakobsen har til fjerde kapitel inviteret Center for Kunst og Mental Sundhed. Igennem samtaler og skriveworkshop udvikler gruppen et nyt sprog om mental sundhed og udforsker, hvordan kunst kan påvirke psykiatrien, og hvordan psykiatrien kan påvirke kunst. I forbindelse med udstillingen udgiver Jakob Jakobsen bogen Ophør, oprør, dagbog fra en indlæggelse.

Louise Haugaard Jørgensen vil tiI femte og sidste kapitel præsenterer performancen ”Soy Milk”, som hun har udviklet i samarbejde fem oversættere og fem performere. Værket udforsker, hvad der sker, når man lader en tekst oversætte fra dansk til norsk til svensk til tysk til engelsk og tilbage til dansk.

Udgangspunktet er som nævnt bogen Den uvidende lærer – fem lektioner i intellektuel emancipation, hvor Rancière rykker rundt på vores grundopfattelse af læring og formidling. Rancière argumenterer for, at ideen om læreren, der som ovenstående intelligens forklarer sin viden til elevens underliggende intelligens er et ”fordummelsens princip”. I stedet taler Rancière for ligheden og først og fremmest viljen som metode, når vi skal lære nye ting.

I bogens ånd er udstillingen Den uvidende lærer et forsøg på at bryde med traditionelle udstillings- og formidlingsmetoder. Idealerne om lighedens og viljens gang får lov til at råde i det kunstneriske samspil mellem kunstnere, oversættere, gonghealer, Center for Kunst og Mental Sundhed og de mange andre deltagere, som er med til at skabe udstillingen.

Det bliver et kuratorisk eksperiment, der undersøger, hvordan man kan oversætte en bog til kunstudstilling, og hvordan man ved at udforske forholdene mellem kunst, institution og kunstoplevende.

Sideløbende kan man den første tirsdag i hvert udstillingskapitel blive medforsker i et projekt, som undersøger vores oplevelse af kunst og involverer en samtale om ens kunstoplevelse med forsker Katrin Heimann.

Den første torsdag i hver udstillingskapitel afholder Mikkel Elming ligeledes en læsegruppe med den aktuelle kunstner, hvor de sammen med til tilmeldte deltagere behandler Rancières Den uvidende lærer.

Kilde: Kunsthal Aarhus.


Adresse
Kunsthal AarhusJ.M. Mørks Gade 13
8000 Aarhus C

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 11:00 - 18:00
Onsdag: 11:00 - 18:00
Torsdag: 11:00 - 20:00
Fredag: 11:00 - 18:00
Lørdag: 11:00 - 18:00
Søndag: 11:00 - 18:00

Entre pris
Fri entré