I udstillingen Selected kan man opleve både nye og tidligere værker af kunstnerne Ruth Campau, Mia Carl, Viera Collaro, Anette Harboe Flensburg, Mads Gamdrup og Kathrine Ærrtebjerg.
Ruth Campau (f. 1955)
Ruth Campau arbejder med maleri i et udvidet felt og skaber installatoriske værker, der betoner samspillet med de arkitektoniske rammer, de indgår i. I udstillingen er Campau aktuel med nye værker i bemalet spejldiabond og mylarfolie - flere installeret i transparente akrylbokse. Hun er kendt for sin helt særlige maleteknik, hvor hun med en specialkonstrueret og “kostagtig” pensel langsomt skubber malingen frem langs materialets længde. Penselstrøgene varierer i udtrykket - nogle steder flyder malingen sammen i pastose klatter og andre steder er de trukket tyndt og transparent hen over fladen. De særlige penselstrøg er kendetegnende for Campaus praksis, hvad end det er i hendes store udsmykningsprojekter eller i mindre værker som her. De er i sig selv et meget konkret aftryk af den kunstneriske proces, hvilket giver et særligt, menneskeligt nærvær i værkerne.
Ruth Campau arbejder med maleri i et udvidet felt og skaber installatoriske værker, der betoner samspillet med de arkitektoniske rammer, de indgår i. I udstillingen er Campau aktuel med nye værker i bemalet spejldiabond og mylarfolie - flere installeret i transparente akrylbokse. Hun er kendt for sin helt særlige maleteknik, hvor hun med en specialkonstrueret og “kostagtig” pensel langsomt skubber malingen frem langs materialets længde. Penselstrøgene varierer i udtrykket - nogle steder flyder malingen sammen i pastose klatter og andre steder er de trukket tyndt og transparent hen over fladen. De særlige penselstrøg er kendetegnende for Campaus praksis, hvad end det er i hendes store udsmykningsprojekter eller i mindre værker som her. De er i sig selv et meget konkret aftryk af den kunstneriske proces, hvilket giver et særligt, menneskeligt nærvær i værkerne.
Mia Carl (f. 1991)
På udstillingen præsenterer Galleri DGV for første gang malerier af den unge, danske billedkunstner Mia Carl.
På udstillingen præsenterer Galleri DGV for første gang malerier af den unge, danske billedkunstner Mia Carl.
Carl arbejder med en kontinuerlig undersøgelse af landskabet: Både som konkrete omgivelser eller et forhold til jorden, men også som en allegori, der kan løfte større fortællinger om vores fælles historie med naturen. I hendes værker træder naturen ind som skaber af billeder om skønhed, nærhed, usikkerhed, forfald og mytologi. I udstillingen kan man opleve en række malerier skabt med en blanding af oliemaling og tørpasteller på lærred og jutelærred, hvilket skaber en let matteret overflade med megen struktur, der spiller sammen med Carls organiske, halvabstrakte motiver med rod i naturens vækster.
Viera Collaro (f. 1946)
Viera Collaro er en pioner i sit arbejde med lyskunst og er repræsenteret på en række danske museer og samlinger og har senest haft store soloudstillinger på ARoS i 2022 og "Spaciousness" på Randers Kunstmuseum i 2023. I sin kunstneriske praksis har hun særligt markeret sig med monumentale, permanente og stedsspecifikke installationer i det offentlige rum, heriblandt Buen fra 2018 på den nye K.B. hal og De Fem Planeter på Haahrs Skole i Svendborg fra 2022. I 2006 modtog hun Statens Kunstfonds hædersydelse.
Viera Collaro er en pioner i sit arbejde med lyskunst og er repræsenteret på en række danske museer og samlinger og har senest haft store soloudstillinger på ARoS i 2022 og "Spaciousness" på Randers Kunstmuseum i 2023. I sin kunstneriske praksis har hun særligt markeret sig med monumentale, permanente og stedsspecifikke installationer i det offentlige rum, heriblandt Buen fra 2018 på den nye K.B. hal og De Fem Planeter på Haahrs Skole i Svendborg fra 2022. I 2006 modtog hun Statens Kunstfonds hædersydelse.
Viera Collaro deltager med lysværket “Green meets pink” fra 1998, der giver varme og lys i vintermørket. Farven er et centralt aspekt i Collaros værker, og hun udnytter lysets fysiske egenskaber til at udforske farvens potentiale. Hun fokuserer dog ikke udelukkende på lysets og farvens fysiske egenskaber, men inviterer betragteren til at engagere sig på en dybere måde, hvor både sanselige indtryk, følelser og intellekt sættes i spil.
Anette Harboe Flensburg (f. 1961)
Anette Harboe Flensburg har flere store museumsudstillinger bag sig og er repræsenteret på en række af landets kunstmuseer - heriblandt Kunstmuseum Brandts, Trapholt, KUNSTEN, Skive Kunstmuseum og Arken Museum for Samtidskunst.
Anette Harboe Flensburg har flere store museumsudstillinger bag sig og er repræsenteret på en række af landets kunstmuseer - heriblandt Kunstmuseum Brandts, Trapholt, KUNSTEN, Skive Kunstmuseum og Arken Museum for Samtidskunst.
På udstillingen kan man opleve nye malerier af Flensburg, hvori hun udforsker motiver af draperede, transparente tekstiler i brændt orange, bordeaux og mørkeblå nuancer. I baggrunden strømmer et mat lys ind ad vinduerne. Det falder tyst på gulvene og bryder gennem tekstilerne, så vi kan se hver en krølle og fold i stoffet. Vi genkender Flensburgs evne til at fremmane disse poetiske og nærmest meditative rum, der virker dragende og inviterende på betragteren. Flensburg har i de nye malerier på udstillingen præget værkernes overflade med stof, hvilket bidrager til opfattelsen af værkernes taktilitet og sanselighed.
Mads Gamdrup (f. 1967)
Mads Gamdrup udforsker det fotografiske medie og undersøger potentialet i monokromatisk fotografering og dets styrke som kunstnerisk udsagn i forhold til fænomener som afstand, gennemsigtighed, spiritualitet og materialitet. Et andet gennemgående spor i hans praksis er fokus på lys og lysets påvirkning af farven, hvilket også ses i hans malerier på håndrullet glas.
Mads Gamdrup udforsker det fotografiske medie og undersøger potentialet i monokromatisk fotografering og dets styrke som kunstnerisk udsagn i forhold til fænomener som afstand, gennemsigtighed, spiritualitet og materialitet. Et andet gennemgående spor i hans praksis er fokus på lys og lysets påvirkning af farven, hvilket også ses i hans malerier på håndrullet glas.
På udstillingen vises helt nye glasmalerier. Værkerne er skabt af håndrullet, indfarvet glas, hvorefter de er bemalet med cirkler i varierende størrelse i et pastost lag akrylmaling. Selve materialet glas giver værkerne en tyngde og en særlig stoflighed, hvorfor de også lægger sig i krydsfeltet mellem maleri og installation.
Kathrine Ærtebjerg (f. 1969)
Kathrine Ærtebjerg arbejder med maleri i et udvidet felt og hendes kunstneriske virke strækker sig over maleri, papirarbejder, objekter og lyd. Ærtebjerg er repræsenteret på en række af landets største museer såsom Statens Museum for Kunst, ARoS, Arken Museum for Samtidskunst og i Ny Carlsbergfondets samling. Ærtebjerg medvirkede desuden, sammen med en gruppe danske kunstnere, ved udsmykningen af Frederik Vllls Palæ på Amalienborg (indviet 2010).
Kathrine Ærtebjerg arbejder med maleri i et udvidet felt og hendes kunstneriske virke strækker sig over maleri, papirarbejder, objekter og lyd. Ærtebjerg er repræsenteret på en række af landets største museer såsom Statens Museum for Kunst, ARoS, Arken Museum for Samtidskunst og i Ny Carlsbergfondets samling. Ærtebjerg medvirkede desuden, sammen med en gruppe danske kunstnere, ved udsmykningen af Frederik Vllls Palæ på Amalienborg (indviet 2010).
På udstillingen kan man opleve Kathrine Ærtebjergs malerier og papirværker. Her skildrer hun med sit helt eget underfundige, poetiske og hemmelighedsfulde udtryk menneskets livsvilkår i kærlighed, seksualitet, drømme og skaben. I Ærtebjergs univers er intet, hvad det umiddelbart ser ud til at være. Velkendte ting forvandler sig for øjnene af betragteren, og netop dobbelttydigheden er et gennemgående element. Malerierne lokker os ind i en, ved første øjekast, uskyldig og charmerende billedverden, men i værkerne kan eksistentielle temaer, poesi og følelsesmæssig intensitet sameksistere med en snigende voldsomhed og underfundig humor.
Kilde:
Galleri DGV
Galleri DGV