Kaare Golles: WUNDKANAL
8 nov 2018 - 29 jan 2019In WUNDKANAL Golles traces recent traumas in European history through sculptural representations of disfigured fragments of the human body.
In WUNDKANAL Golles traces recent traumas in European history through sculptural representations of disfigured fragments of the human body.
Kaare Golles udfolder traumer i europæisk historie gennem løsrevne, forkrøblede og skorpede metalfragmenteringer af menneskekroppen. Ny soloudstilling af Kaare Golles konfronterer materiens modstand i skildringer af kroppen som skjold, den skal, hvorfra vi opfatter verden og forstår vores eksistens i den. Sabsay er glade for at kunne annoncere åbningen af soloudstillingen WUNDKANAL af Kaare Golles.
Udstillingen består af skulpturer i bronze og resin samt træ- og glasinstallationer, og er resultatet af kunstnerens løbende undersøgelse af det 20. århundredes traumer; 2. Verdenskrig, Holocaust, og Tjernobylulykken.
32 er gået siden Tjernobylulykkens eksplosion slyngede radionuklider ud i atmosfæren. Atomerne blev spredt over hele kloden, og med en levetid på over hundrede tusinde år vil deres tilstedeværelse og eftervirkninger af brand, død, og skånselsløshed vare evigt set fra menneskelivets perspektiv. Tjernobyl er fremfor alt en tidskatastrofe, forårsaget af en uudslukkelig ild – en nuklear udslettelse og ondskab, som har undsluppet sig kontrol og stadig står i lys lue.
Det 20. århundredes Europas rædsler er før blevet fortolket af efterkrigskunstnere, bl.a. af Anselm Kiefer, og billedhuggere som Germaine Richier og Alberto Giacometti har gjort den lidende menneskefigur til symbol på efterkrigens traumer op gennem modernismen. Som nutidig billedhugger placerer Golles sig bevidst i den monumentale bronzetradition såvel som i det mere syntetiske materiale resin, men ifølge kunstneren er det i dag ikke længere muligt at fremstille det helstøbte menneske i skulpturen. ”Fragmentet står tilbage som den eneste erkendelse i min praksis og beskriver menneskets splittede, fragmenterede tilværelse i verden i dag. Konsekvent undgår værkerne enhver form for sentimental higen efter forsoning med en verden og et billedsprog, der kun sjældent unddrager sig et gennemgribende og umenneskeligt barbari,” siger Golles.
For Golles giver Tjernobyls atomild genlyd af massegravene og kremeringerne under Holocaust. Der er, synes kunstneren at implicere, et stadigt ulmende, åbent sår i historien, som vil tage generationer om at hele. ”For at kunne indføre ændringer i vores egen livstid og hele sårene er det vigtigt at dykke ned i de smertefulde fejl, som er begået før os. Det er vores fælles ansvar. Med Kaare Golles’ æstetik kan vi forsøge at lære mere om disse katastrofer og om muligt diskutere dem i fællesskab,” siger Masha Faurschou, stifter af Sabsay.
Kilde: SABSAY
1255 København K