
Hendes metode kan illustreres i værket Kupol LR 3303 Talisman. Det består af hængende paneler af plastmaterialet polyesterresin – et restprodukt fra olieudvindingen, den petroleumsbaserede harpiks Kupol LR 3303 (deraf titlen).
Familiefotografierne er optaget i Al-Ahwar-området langs grænsen mellem Kuwait og det sydlige Irak. Dette oprindeligt rige ferskvands-sumpområde, som var arnestedet for de første store menneskelige civilisationer, er i nyere tid blevet voldsomt hærget af krigsførelse, kapitalistisk olieudvinding og økologisk og kulturel nedbrydning.

I samme ånd fungerer skulpturværket Amulets, to gigastore organisk svævende ‘frøkapsler`. Formerne er inspireret af plantemotiver fra traditionelle beskyttelses-talismaner i det sydlige Irak. Også her spiller materialiteten en hovedrolle. Olieindustriens polyesterresin er kombineret med blå fajance – en turkisfarvet glasur, der har rundt regnet 6000 år på bagen som håndværkstradition. I hænderne på Alia Farid er materialerne ikke blot stof, men bærere af historie, kultur og økonomiske strukturer.
Farid taler fra det globale syd og fremhæver ofte historier og infrastrukturer, den vestlige borger er blind for. Det gælder de broderede tekstilværker fra serien Elsewhere, 2023, hvor Farid udforsker de glidninger i lokale stilarter, symboler og ritualer, der opstår, når folk migrerer til andre lande eller verdensdele.

Farid taler selv om, at værket er udtryk for gensidig værdiudveksling, for fælles kamp og solidaritet, og hun ser det langsomme væver-håndværk som en lokal modvægt til den globale teknologi og kapital.
Fakta
Alia Farid (f. 1985, Kuwait)
Bor i Kuwait City
Alia Farid har en BA i Visual Art fra La Escuela de Artes Plásticas de Puerto Rico, en MSc i Visual Studies fra MIT samt en MA i Museum Studies and Critical Theory fra MACBA i Barcelona.
Hun har haft soloudstillinger på Henie Onstad Kunstsenter (Oslo), Chisenhale Gallery (London), Kunsthalle Basel, Contemporary Art Museum St. Louis (Missouri), Kunstinstituut Melly (Rotterdam), Portikus (Frankfurt am Main) og CAC Passerelle.
I 2014 kuraterede kunstneren Kuwaits pavillon på Venedig Biennalen for arkitektur og sporede et århundredes kuwaitisk modernitet, formet af opdagelsen af olie.



