Det gør sig gældende, selv når værkerne faktisk har selvbiografiske afsæt, eksempelvis en helt tidlig serie som The First Day of the Rest of Your Life (1997). I et af seriens billeder sidder hun nøgen på en madras på gulvet i et tomt rum og ryger. Billedet er taget som en direkte konsekvens af en skilsmisse – manden var flyttet og havde taget sine ting med sig, surt nok! Men billedet afstår fra patos, og scenen er transformeret fra det personlige til et universelt spørgsmål om livsomvæltninger og overgange.





Helt centralt i Brotherus’ oeuvre er samspillet mellem kroppen og omgivelserne. Moderne modernistiske interiører eller knappe nordiske landskaber – en nøgen kystlinje, en bar mark, en skov i disen – fungerer som scenografi for kroppen og som rum for eksistentiel refleksion.
Ligeledes centralt står Brotherus’ spil med kunsthistorien, som citeres og nyfortolkes på mangfoldige måder, kunstnerskabet igennem. Fotoserien The New Painting, 2000-04, henter eksempelvis inspiration fra klassiske, maleriske motiver som 'kvinde i badet', 'læsende kvinde' og 'vandrende', idet kunstneren ofte giver motiverne en feministisk drejning.

Disse performances understreger Brotherus’ insisteren på fantasi, tilfældighed og forundring i en verden, der ellers dyrker effektivitet og præstation. Ganske sigende har hun udtalt, at hun har to mottoer: Det ene er “What if?”. Det andet er “Why not?”.

Men Brotherus rejser også politiske spørgsmål om køn og retten til at bemægtige sig blikket.

Og så er der hele spillet om blikkets magt, der også gennemsyrer kunstnerskabet: I serien Artist and her model (2005) forvandler Brotherus det klassiske kunstner/model-forhold i en skarp, kritisk undersøgelse.
Fakta
Elina Brotherus (f. 1972)
Bor og arbejder i Avallon, Frankrig og i Helsinki, Finland.
Siden 1990’erne har Elina Brotherus markeret sig som en af tidens førerende eksponenter inden for samtidsfotografiet.
Brotherus arbejder performativt og kamerabaseret, og hendes primære medier er farvefotografi og eksperimenterende kortfilm.
Med sine værker indskriver hun sig i traditionen af konceptuel billedkunst fra 1960’erne og 1970’erne, der bl.a. tager afsæt i bl.a. Fluxus og den feministiske avantgarde.
Hun har en MA i fotografi fra University of Art and Design Helsinki (nu Aalto University) og en MSc i kemi fra University of Helsinki.
Hun er blandt andet blevet tildelt kunstnerprofessoratstipendiet fra Arts Promotion Centre Finland (2022-2026), Carte blanche PMU, Frankrig (2017), den finske statspris for fotografi (2008) og Prix Niépce of Gens d’image (2005).
Hendes værker er en del af over 80 offentlige samlinger, herunder Pompidou Centret, Paris, Louisiana Museum of Modern Art, Danmark, LACMA, Los Angeles og Moderna Museet, Stockholm.
I Danmark er Elina Brotherus tilknyttet Martin Asbæk Gallery.



