Alex Da Corte: Toppen af poppen

Af
5. december 2025

Portræt af amerikanske Alex Da Corte, hvis stærkt underholdende værker fortæller om, hvordan vi formes af konsum- og populærkulturen.

Alex Da Corte: Still fra det tre timer lange videoværk Rubber Pencil Devil. ©Alex Da Corte.

Portræt af amerikanske Alex Da Corte, hvis stærkt underholdende værker fortæller om, hvordan vi formes af konsum- og populærkulturen.

Af
5. december 2025

Alex Da Corte skaber farvemættede, surrealistiske installationer, hvor skala, humor og psykologisk dybde smelter sammen. Med udgangspunkt i popkultur, kunsthistorie og personlige fortællinger lader han Disney-figurer, Eminem og endda en ketchupflaske optræde side om side. Resultatet er immersive universer, der afslører kulturens skjulte lag af absurditet og længsel.
Der er knald på i Alex Da Cortes (f.1980) kunst. Stærke farver, neonlys, forførende lyde og dufte, humor og melankoli. Hans udstillinger udspiller sig næsten altid som hele scenografier med maksimale greb og oversanselige overflader – scenarier, der fletter video-perfomances og skulpturelle elementer sømløst sammen til totalinstallationer.
Han byder forbrugs- og populærkulturens overstrømmende billedudbud op til dans, og lægger sig åbenlyst i fodsporerne af en særlig amerikansk tradition for popkunst, som rækker bagud til koryfæer som Andy Warhol, Robert Rauschenberg og måske især Claes Oldenburg.
Alex Da Corte: Installationsview, <i>Rubber Pencil Devil</i>. Kunsten 2025/26. Foto: Niels Fabæk/Kunsten.
Alex Da Corte: Installationsview, Rubber Pencil Devil. Kunsten 2025/26. Foto: Niels Fabæk/Kunsten.
Alle de knudrede spørgsmål om identiteten
En kunstner som Warhol tematiserede de glatte overflader og spillede det subjektive af banen til fordel for det maskinelle, idet han masseproducerede billeder af konsumprodukter (eks. suppedåser) eller hentede motiver fra ‘lavkulturelle’ massemedier (eks. Marilyn Monroe).
Modsat indskriver Da Corte kroppen, alle de knudrede spørgsmål om identiteten og hele det følelsesmæssige og eksistentielle ubehag som centrale komponenter.
På den måde er hans værker ikke blot et blankt spejl af populær- og konsumkulturen. De taler om, hvordan mennesket formes af den – gennem de billeder vi ser, de produkter vi omgiver os med, og de roller vi overtager.
Alex Da Corte: Installationsview, <em>True Life</em>, Kunsten 2025/26. Foto: Niels Fabæk/Kunsten.
Alex Da Corte: Installationsview, True Life, Kunsten 2025/26. Foto: Niels Fabæk/Kunsten.
Jeg lærte det af TV
I en dokumentarfilm om Da Corte spørger kunstneren sig selv: “How do I know my life? How do I know my politics? How do I know my religion? How do I know my love? I was, like, I probably learned it from my family. But … mostly I probably learned it from TV". Det siger noget om kunstnerens afsæt.
Populær- og konsumkulturen er forførende og underholdende. Selvfølgelig, for det handler alt sammen om synlighed, om at fange vores opmærksomhed, få os til at identificere os med den, sælge os noget.
Da Cortes dans med den er tilsvarende underholdende – og ofte ikke så lidt humoristisk.
Eminem og Den Lyserøde Panter
Humoren slår særligt igennem i kunstnerens mange performances for kamera, hvor Da Corte (og vennerne) indtager roller fra populærkulturen. Han optræder snart som Eminem eller Den Lyserøde Panter, snart som Mr. Rogers eller Skipper Skræk. Han performer ikke disse karakterer som blot og bar pasticher, men tværtimod som psykologiske figurer i en visuel og auditiv psykogeografi, hvor kulturel nostalgi konfronteres med nutidens tabserfaringer.
Alex Da Corte: Installationsview, <em>Delirium I</em>, Kunsten 2025/26. Foto: Niels Fabæk/Kunsten.
Alex Da Corte: Installationsview, Delirium I, Kunsten 2025/26. Foto: Niels Fabæk/Kunsten.
Den visuelle scenografi er lige så vital. Da Corte omformer ofte de rum han udstiller i med specialdesignede gulve, parfumerede dufte og kraftigt kulørte vægge, der sammen danner en overvældende, overmættet sanseflade. Farverne er mættede og luminescerende, kostumerne minutiøst udførte, og gestikken koreograferet i slowmotion. Æstetikken balancerer mellem drag-camp og David Lynchs uhjemlighed, og det vibrerer bag legen og den tykke kitsch.
Muppetshow på syre
I hovedværket Rubber Pencil Devil – en tre timer lang videoinstallation bestående af 57 korte vignetter orkestreret i et ‘hjem’ uden vægge – iscenesættes en fragmenteret og hallucinerende erindringsstrøm.
Her omskaber Da Corte elementer fra amerikanske serier som Sesame Street, The Simpsons, Muppets og The Wizard of Oz til eksistentielle tableauxer, der reflekterer over barndommens tab og voksenlivets performative karakter.
Den digitale billedflade kontrasteres af en håndgjort, analog sensibilitet med udsøgte skræddersyede kostumer og dygtigt påførte proteser og makeup. Man er altid opmærksom på forfalskningen: det omhyggeligt konstruerede skjuler aldrig sin egen kunstighed.
Popkunst med sjæl
Trods al den umiddelbare appellerende æstetik fremstår Da Cortes praksis både søgende og sært nænsom, og man kan se hans værk som en slags poetik over amerikansk uskyld, hvor det dragende og det farlige vel at mærke eksisterer side om side.
Uskyldigt, ja, fordi han insisterer på at tage det trivielle alvorligt. Men han gør det for at grave dets dybere psykologiske og politiske strukturer frem. Nok er det popkunst på syre, men også med sjæl.
I sidste ende måske et rørende forsøg på at begribe et selv i opløsning?

Fakta

Alex Da Corte (f. 1980, Camden, New Jersey) er en venezuelansk-amerikansk kunstner.

Bor og arbejder i Philadelphia.

Turnerer med udstillinger over hele verden.

Blandt institutionelle udstillinger er oversigtsudstillingerne The Whale på Modern Art Museum of Fort Worth (2025), Fresh Hell på 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, Japan (2023), og Mr. Remember på Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk, Danmark (2022-23)

Kunstneren modtog sin BFA fra University of the Arts i 2004 og en MFA fra Yale University School of Art i 2010.

Da Corte skaber levende og immersive installationer i stor skala, herunder vægbaserede værker, skulpturer og videoer.

Farverigt og surrealistisk kombinerer hans arbejde personlig fortælling, kunsthistoriske referencer, popkulturkarakterer og den glitrende æstetik i kommerciel reklame for at afsløre humoren, absurditeten og den psykologiske kompleksitet i de billeder og historier, der gennemsyrer vores kultur.

Da Corte voksede op mellem Camden, New Jersey; Pittsburgh, Pennsylvania; og Caracas, Venezuela.

Som barn stræbte han efter at blive Walt Disney-animator. Referencer til Disney-tegnefilm og velkendte karakterer fra børnehistorier, som Frankensteins monster og den onde heks fra vest, går igen i hans videoer sammen med antropomorfe hverdagsgenstande som en flaske ketchup og popkulturfigurer som rapperen Eminem.

Da Corte portrætterer selv mange af karaktererne i sine videoer. Videoerne er installeret i drømmeagtige, immersive miljøer fyldt med farverige tæpper, farvestrålende vægge og neonlys.

Da Corte arbejder med et team af kunstnere for at skabe alle aspekter af videoerne og installationerne, fra makeup til kostumer til kulisser.

Da Cortes remixende fremstilling af forskellige billeder og ikoner løsriver dem fra deres oprindelige betydninger, hvilket giver ham mulighed for at brygge nye historier om velkendte karakterer med en blanding af empati, kritik, komedie og makaber dystopi.