
En kunstner som Warhol tematiserede de glatte overflader og spillede det subjektive af banen til fordel for det maskinelle, idet han masseproducerede billeder af konsumprodukter (eks. suppedåser) eller hentede motiver fra ‘lavkulturelle’ massemedier (eks. Marilyn Monroe).

I en dokumentarfilm om Da Corte spørger kunstneren sig selv: “How do I know my life? How do I know my politics? How do I know my religion? How do I know my love? I was, like, I probably learned it from my family. But … mostly I probably learned it from TV". Det siger noget om kunstnerens afsæt.



Humoren slår særligt igennem i kunstnerens mange performances for kamera, hvor Da Corte (og vennerne) indtager roller fra populærkulturen. Han optræder snart som Eminem eller Den Lyserøde Panter, snart som Mr. Rogers eller Skipper Skræk. Han performer ikke disse karakterer som blot og bar pasticher, men tværtimod som psykologiske figurer i en visuel og auditiv psykogeografi, hvor kulturel nostalgi konfronteres med nutidens tabserfaringer.

I hovedværket Rubber Pencil Devil – en tre timer lang videoinstallation bestående af 57 korte vignetter orkestreret i et ‘hjem’ uden vægge – iscenesættes en fragmenteret og hallucinerende erindringsstrøm.



Trods al den umiddelbare appellerende æstetik fremstår Da Cortes praksis både søgende og sært nænsom, og man kan se hans værk som en slags poetik over amerikansk uskyld, hvor det dragende og det farlige vel at mærke eksisterer side om side.


Fakta
Alex Da Corte (f. 1980, Camden, New Jersey) er en venezuelansk-amerikansk kunstner.
Bor og arbejder i Philadelphia.
Turnerer med udstillinger over hele verden.
Blandt institutionelle udstillinger er oversigtsudstillingerne The Whale på Modern Art Museum of Fort Worth (2025), Fresh Hell på 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, Japan (2023), og Mr. Remember på Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk, Danmark (2022-23)
Kunstneren modtog sin BFA fra University of the Arts i 2004 og en MFA fra Yale University School of Art i 2010.
Da Corte skaber levende og immersive installationer i stor skala, herunder vægbaserede værker, skulpturer og videoer.
Farverigt og surrealistisk kombinerer hans arbejde personlig fortælling, kunsthistoriske referencer, popkulturkarakterer og den glitrende æstetik i kommerciel reklame for at afsløre humoren, absurditeten og den psykologiske kompleksitet i de billeder og historier, der gennemsyrer vores kultur.
Da Corte voksede op mellem Camden, New Jersey; Pittsburgh, Pennsylvania; og Caracas, Venezuela.
Som barn stræbte han efter at blive Walt Disney-animator. Referencer til Disney-tegnefilm og velkendte karakterer fra børnehistorier, som Frankensteins monster og den onde heks fra vest, går igen i hans videoer sammen med antropomorfe hverdagsgenstande som en flaske ketchup og popkulturfigurer som rapperen Eminem.
Da Corte portrætterer selv mange af karaktererne i sine videoer. Videoerne er installeret i drømmeagtige, immersive miljøer fyldt med farverige tæpper, farvestrålende vægge og neonlys.
Da Corte arbejder med et team af kunstnere for at skabe alle aspekter af videoerne og installationerne, fra makeup til kostumer til kulisser.
Da Cortes remixende fremstilling af forskellige billeder og ikoner løsriver dem fra deres oprindelige betydninger, hvilket giver ham mulighed for at brygge nye historier om velkendte karakterer med en blanding af empati, kritik, komedie og makaber dystopi.




