Lina Hashim: Derfor laver jeg kunst

Af
25. december 2025

I dette kunstnermanifest udfolder Lina Hashim i digtform sin kunstneriske praksis.

Lina Hashim. Foto: Emma Line Sejersen

I dette kunstnermanifest udfolder Lina Hashim i digtform sin kunstneriske praksis.

Af
25. december 2025

I denne artikelserie spørger vi kunstnerne ligeud: “Hvorfor laver du kunst?” Denne gang møder vi Lina Hashim, hvis kunst kredser om islamiske traditioner, vestlig kultur og kvindelig identitet. "Min krop er ikke motiv. Den er metode." fortæller hun i dette kunstnermanifest.
LINA HASHIM - MANIFEST
Kroppen,
Rummet i Blikket
"Et værk er ikke en udsmykning.
Det er en tankeform.
En måde at sanse verden, før sproget når at ordne den.
En form for viden, der ikke beder om tilladelse til at eksistere.
Den opstår, den mærker, den ændrer."
Lina Hashim: <i>Ornaments of Silenced</i>, 2025, Politikens Forhal. Foto: David Stjernholm
Lina Hashim: Ornaments of Silenced, 2025, Politikens Forhal. Foto: David Stjernholm
Jeg skaber ikke for at forklare. Forklaringen er et senere stadie.

Lina Hashim

"Jeg skaber ikke for at forklare.
Forklaringen er et senere stadie,
Når oplevelsen allerede har sat sig i nervesystemet.
Mine værker er ikke udsagn;
de er sansningsrum, hvor erkendelse opstår gennem åndedræt, blik, berøring af luft.
Masker, slør, arkiv, krop
det er ikke symboler for mig.
Det er tankeorganer.
Sprog der arbejder udenfor grammatikken."

Fakta

Lina Hashim arbejder med fotografi, performance og installation og undersøger spændingsfelter mellem islamiske traditioner, vestlig kultur og kvindelig identitet. Med baggrund i antropologi og en opvækst præget af islam trækker hun på sin erfaring som dansk-irakisk kvinde. Hendes praksis kredser om det skjulte – ritualer, begær og tabuer – og skildrer kvinders liv mellem religiøse forventninger og sekulære friheder.

Lina Hashim: <i>Ornaments of Silenced</i>, 2025, Politikens Forhal. Foto: David Stjernholm
Lina Hashim: Ornaments of Silenced, 2025, Politikens Forhal. Foto: David Stjernholm
"Masken er ikke skjul.
Masken er en teori om synlighed,
en måde at styre, hvad der får lov at trænge ind
og hvad der ikke gør.
Sløret er ikke fravær.
Sløret er lag, rytme,
En måde at vælge mit bliks tempo.
En poetik af afstand, nærhed og selvbeskyttelse.
Min krop er ikke motiv.
Den er metode.
Et arkiv, hvor migration, ømhed, kontrol og begær
er lagret som hud, hukommelse og rytme.
Ikke som historisk bevis —
men som stoflig viden."
Jeg tror ikke på neutrale billeder. Jeg tror ikke på uskyldigt blik.

Lina Hashim

"Jeg tror ikke på neutrale billeder.
Jeg tror ikke på uskyldigt blik.
Et billede er aldrig bare et billede.
Det er en konstruktion af tanke, magt, ønske, frygt.
Et blik er aldrig bare observation
det er en position, et begær, en dom, en mulighed.
Jeg arbejder i rummet mellem repræsentation og erfaring, mellem det sete og det fornemmede,
det sagte og det som kun kan føles i tavshed."
Jeg nægter den hurtige forståelse.
Den der reducerer for at kunne kategorisere. Jeg arbejder i den langsomme zone,
hvor et blik tøver, en puls skifter,
en ny form for sprog opstår
uden nødvendigvis at skulle forklares."
Performance af Lina Hashim på Rådhuspladsen i København i forbindelse med åbning af udstillingen <i>Ornaments of Silenced</i> i Politikens Forhal. Foto: Christian Brems
Performance af Lina Hashim på Rådhuspladsen i København i forbindelse med åbning af udstillingen Ornaments of Silenced i Politikens Forhal. Foto: Christian Brems
"Mine værker er ikke venlige.
De er ikke voldelige.
De er ikke didaktiske.
De er ikke dekorative.
De er forslag til nye måder at være i verden, at mærke verden,
at tænke med kroppen og se med huden.
Jeg er ikke optaget af repræsentation.
Repræsentation er en ramme, en begrænsning, en måde at holde fast i det allerede kendte.
Jeg arbejder med fremtræden, med tilsynekomst, hvor identitet ikke står model,
men bliver til i rummet, i mødet, i tiden.
Jeg skaber ikke sandhed.
Jeg skaber muligheden.
En åbning i strukturen,
en forskydning i blikket,
en langsom insisteren på at være uafbrudt."
Performance af Lina Hashim på Rådhuspladsen i København i forbindelse med åbning af udstillingen <i>Ornaments of Silenced</i> i Politikens Forhal. Foto: Christian Brems
Performance af Lina Hashim på Rådhuspladsen i København i forbindelse med åbning af udstillingen Ornaments of Silenced i Politikens Forhal. Foto: Christian Brems
"Hvis du står længe nok,
hvis du trækker vejret med værket,
vil du opdage,
at det ikke er mig, der tilbyder forklaring -
det er dig, der bliver forandret.
Jeg ændrer mig ikke for blikket.
Blikket ændrer sig for mig."
Performance af Lina Hashim på Borups Allé i forbindelse med åbning af udstillingen <i>Ornaments of Silenced</i> i Politikens Forhal. Foto: Christian Brems
Performance af Lina Hashim på Borups Allé i forbindelse med åbning af udstillingen Ornaments of Silenced i Politikens Forhal. Foto: Christian Brems
"Jeg skaber for at mærke.
For at overleve.
For at eksistere på egne præmisser,
uden at blive skrevet af andres sprog.
Det er dette, et billede kan:
ikke repræsentere verden -
men skabe en ny måde at være i den."