LYDKUNST/Cph Art Week #3: Portable Organs af Ragnhild May og Kristoffer Raasted
LYDKUNST er værter til Cph Art Weeks ArtBar mandag den 28. august på Copenhagen Contemporary. Vi har inviteret Ragnhild May og Kristoffer Raasted til at opføre performancen Portable Organs, og de møder op med hver sit instrument, en stemme og et hjemmebygget orgel i en kuffert.
LYDKUNST er værter til Cph Art Weeks ArtBar mandag den 28. august på Copenhagen Contemporary. Vi har inviteret Ragnhild May og Kristoffer Raasted til at opføre performancen Portable Organs, og de møder op med hver sit instrument, en stemme og et hjemmebygget orgel i en kuffert.
LYDKUNST er værter til Cph Art Weeks ArtBar mandag den 28. august på Copenhagen Contemporary. Vi har inviteret Ragnhild May og Kristoffer Raasted til at opføre performancen Portable Organs, og de møder op med hver sit instrument, en stemme og et hjemmebygget orgel i en kuffert.
I dette afsnit af vores særlige Cph Art Week-temarække kan du møde de to kunstnere og høre dem forklare, hvorfor de selv bygger deres instrumenter, om sammenhængen mellem luft og lyd og om toner, der ligger udenfor det gængse spektre.
Kuffertinstrument
Under et ophold på Statens Værksteder har May, under kyndig vejledning af en orgelbygger, designet og bygget sit eget orgel, der i modsætning til det klassiske kirkeorgel kan kontrolleres på mikrotonalt plan, så der opstår et større spektrum af toner og mulighed for uendelige variationer af akustiske fænomener.
Kompositionen ligger allerede i byggeprocessen, og som titlen også refererer til, er orglet designet til at kunne skilles ad og passe ned i en almindelig kuffert, så det f.eks. kan komme med ombord på et fly. May og Raasted har nemlig turneret med performancen og senest optrådt sammen i Tokyo, Osaka, Kyoto og Paris.
En billedkunstner og en musiker krydses
Mens Ragnhild May er uddannet fra Kunstakademiet, har Raasted en baggrund som klassisk sanger og er trænet ved at synge i drengekor. Begge har de været interesserede i at søge væk fra det vestlige klangideal og de traditionelle instrumenters begrænsninger ved at dekonstruere orgelet og stemmen og forsøge at maksimere de to instrumenteres potentialer.
Når de performer sammen glider instrument og stemme sammen i langstrakte droner, der frekvensmæssigt ligger så tæt, at det er svært at høre, hvor lyden kommer fra. Orglet fungerer på den måde som en simpel visualisering af, hvordan stemmen fungerer.
Lyt med og bliv klogere på begreber som droneharmonier, interferenstoner, binaural beating og piv-i-røv-fløjter. Og få en lille smagsprøve på aftenens performance.
God fornøjelse og vi ses til ArtBar!
Fakta
Podcasten er blevet til i samarbejde med kunsten.nu og med støtte fra Statens Kunstfond, Dansk Komponistforening og KODA's kulturelle midler.