Ugens Kunstner – Jacob Brostrup
Jacob Brostrups maleriske univers kan ses som et splintret spejl, hvor forskellige by-perspektiver overlejrer hinanden i komplekse billeddannelser.
Jacob Brostrups maleriske univers kan ses som et splintret spejl, hvor forskellige by-perspektiver overlejrer hinanden i komplekse billeddannelser.
Brostrup har altid et kamera ved hånden. Med det fastholder han øjeblikket uanset, om han befinder sig i New York, Milano eller bevæger sig i naturen. Således er fotografiet både Brostrups værktøj og hans kunstneriske udgangspunkt.
Brostrup afsøger fotografiet efter indhold og vinkler, der gør det interessant at sample motivet til en skitse, som han dernæst overfører til lærred, hvor han i et lag oliemaling arbejder maleriet op til det færdige resultat.
Når først selve maleprocessen er påbegyndt, er det essentielt at den færdiggøres, inden malingen tørrer helt, for mens malingen endnu er våd, laves de karakteristiske vibrende streger i malingen, der med årene er blevet en del af Brostrups signatur.
Dobbelteksponering
Ved hjælp af dobbelteksponeringer skaber Brostrup spændingsfelter mellem to virkeligheder, der flettes ind i hinanden. Således kan man se kunstnerens arbejde som en undersøgelse af både ‘den virkelige’ virkelighed og den konstruerede virkelighed. Der sættes spørgsmålstegn ved vores opfattelse af den virkelighed, værket afbilleder, idet beskueren oplever værkets elementer forskelligt.
Tidligere arbejdede Brostrup med striber og felter hen over motivet for at skabe dynamik og visuelle effekter, men i de senere år har han fundet frem til nye teknikker, så han bedre kan indfange de tanker og de temaer, som inspirerer ham.
Brostrup har forskellige inspirationskilder. Eksempelvis er han meget fascineret af pop-art og i særdeleshed den amerikanske kunstner Robert Rauschenberg. Hans stil var netop kendetegnet ved at benytte sig af en sampling med forskellige elementer i sine værker.
Combines
I udstillingen Combines (galleri NB, Roskilde 2010) tog Brostrup udgangspunkt i Rauschenbergs teknik. I Brostrups optik betød det at sammenstille flere virkeligheder. For eksempel kunne han male en dynamisk og travl storby i nederste halvdel af maleriet, mens den øverste halvdel gengav et roligt skovmiljø. Disse modstillinger af byen og naturen – uroen og freden – er afgørende elementer i Brostrups kunst.
Brostrups fascination af andre kunstnere og kunstretninger bliver fortolket og brugt som afsæt til videreudvikling af hans maleriske univers.
Brostrups seneste tema betegner han selv som såkaldte reality holes. Brostrup benytter sig af dobbelteksponering til at udtrykke temaet malerisk. Således opstår der i Brostrups værker et hovedmotiv og et underliggende motiv.
Disse nye værker markerer en fortsættelse af de maleriske muligheder, han har tilegnet sig de seneste år. Beskueren udfordres til at forsøge at fastholde en synsvinkel, men ved et nærmere gennemsyn af værket, dukker der nye billedflader frem, der udfordrer beskueren yderligere.
Portfolio:
[Billede:7,8]
[Billede:13,14]
Fakta
IN BETWEEN TREES
13 apr 2013 25 maj 2013
Paul Smulders, Sergei Sviatchenko, Andrea Damp, Steen Larsen, Sandro Palmieri, Sabine Beyerle, Søren Assenholt, Jacob Brostrup
Galleri NB Viborg Se kort og tider
Fakta
Jacob Brostrup født i 1973 i København og studerende på Danmarks Designskole 1998-2002. Bor og arbejder nu i Roskilde.
Brostrup har tidligere udstillet på bl.a. Charlottenborgs Forårsudstilling, Art Dubai, Galleri A i Oslo, Galerie Alex Wiberg i Stockholm og Art Copenhagen.
Kan fra 13. april opleves på galleri NB Viborgs gruppeudstilling In Between Trees.