Jacob Brostrup
Jacob Brostrups maleriske univers kan ses som et splintret spejl, hvor forskellige by-perspektiver overlejrer hinanden i komplekse billeddannelser.
Brostrup har altid et kamera ved hånden. Med det fastholder han øjeblikket uanset, om han befinder sig i New York, Milano eller bevæger sig i naturen. Således er fotografiet både Brostrups værktøj og hans kunstneriske udgangspunkt.
Brostrup afsøger fotografiet efter indhold og vinkler, der gør det interessant at sample motivet til en skitse, som han dernæst overfører til lærred, hvor han i et lag oliemaling arbejder maleriet op til det færdige resultat.
Ved hjælp af dobbelteksponeringer skaber Brostrup spændingsfelter mellem to virkeligheder, der flettes ind i hinanden. Således kan man se kunstnerens arbejde som en undersøgelse af både ‘den virkelige’ virkelighed og den konstruerede virkelighed. Der sættes spørgsmålstegn ved vores opfattelse af den virkelighed, værket afbilleder, idet beskueren oplever værkets elementer forskelligt.
Brostrup har forskellige inspirationskilder. Eksempelvis er han meget fascineret af pop-art og i særdeleshed den amerikanske kunstner Robert Rauschenberg. Hans stil var netop kendetegnet ved at benytte sig af en sampling med forskellige elementer i sine værker.
Brostrups fascination af andre kunstnere og kunstretninger bliver fortolket og brugt som afsæt til videreudvikling af hans maleriske univers.