Ugens Kunstner – Maiken Bent

Med materialer som reb, læder og kæder skaber Maiken Bent associationer til både møbelklassikere og seksuelle fetisher.

Dreamcatchers #1-8, 2011. Udsnit. Foto: Anders Sune Berg

Med materialer som reb, læder og kæder skaber Maiken Bent associationer til både møbelklassikere og seksuelle fetisher.

Maiken Bent
Maiken Bent
Den danske kunstner Maiken Bent skaber skulpturer og installationer i stærke farver. Hendes værker er ofte forførende funky i kraft af deres materialer: Reb, læder, træ og kæder er af kunstneren sat sammen til objekter med mønstre og patchwork, der umiddelbart leder tankerne hen på dyre mærkevarer og et feminint univers.

Men objekterne er samtidig spændt fast med kæder, bundet med reb og i det hele taget hængt op, strakt ud og holdt fast i greb, der frem for sensuel luksus associerer til kroppen, begær og fetich. I udvekslingen mellem dygtigt håndværk og det rå møde mellem bløde materialer, reb og kæder skaber kunstneren et rum, hvor meget forskellige former for længsler krydser hinandens spor.

Bent repræsenterer med sine værker et nyt perspektiv på spørgsmål omkring køn ved at udfordre forestillingen om en særlig form for feminin kunst. Værkerne kan ved første øjekast kobles til håndværksmæssige traditioner og den særlige omhu som forbindes med hendes håndlavede læderpatchworks, hvor præcision og grundighed er i centrum.

Udstillingsview af udstillingen Transatlantique på New Galerie i Paris 2013. Foto: Aurélien Mole
Udstillingsview af udstillingen Transatlantique på New Galerie i Paris 2013. Foto: Aurélien Mole

OCC-W#11, 2012. Foto: Anders Sune Berg
OCC-W#11, 2012. Foto: Anders Sune Berg

De farvestrålende værker og sammensætningen af kæder, juveler og læder skaber en lang række associationer, hvor tanker om både italienske mærkevarer i den lidt kitchede ende, kendte møbelklassikere eller seksuelle fetish-objekter er i spil. Disse associationer skabes på baggrund af materialerne og deres sammensætning, men finder aldrig rigtig hvile.

Bent sørger nemlig altid for at udfordre stereotyperne ved at inkorporere materialer, som f.eks. den type af industrielle reb, som bruges om bord på fiskekuttere, for at skabe en rå kontrast til det gennembearbejdede og polerede håndværksmæssige i værkerne.

Sture, Kim, Ole, Rafai & Håkan, 2010/2011. Foto: Anders Sune Berg
Sture, Kim, Ole, Rafai & Håkan, 2010/2011. Foto: Anders Sune Berg

Ved at integrere elementer og materialer, som er skabt til at tjene en funktion, fastholdes idéen hos beskueren om, at værkerne netop kan bruges til noget. Der er mange mulige bud, og med lidt god fantasi er det muligt at forestille sig både hundesnore, bådstransporter, gymnastikredskaber, S/M skabe og hoppepuder.

Men ingen af værkerne kan fastholdes i en bestemt funktion, og det bliver hurtigt tydeligt, at værkerne netop ikke kan ”bruges” til noget. De forbliver abstrakte, hvor gerne vi end vil kunne definere deres eventuelle praktiske formål. Bents værker opstår netop i krydsfeltet mellem abstraktion og funktion, mellem det skrøbelige håndværk og de rå materialer, og hermed fremstår hun både som historiefortæller og abstrakt kunstner.

Portfolio:

Cargo # 11, Udstillingen Transatlantique på New Galerie i Paris 2013. Foto: Aurélien Mole
Cargo # 11, Udstillingen Transatlantique på New Galerie i Paris 2013. Foto: Aurélien Mole
View af udstillingen Transatlantique på New Galerie i Paris 2013. Foto: Aurélien Mole
View af udstillingen Transatlantique på New Galerie i Paris 2013. Foto: Aurélien Mole
Cargo # 14, Udstillingen Transatlantique på New Galerie i Paris 2013. Foto: Aurélien Mole
Cargo # 14, Udstillingen Transatlantique på New Galerie i Paris 2013. Foto: Aurélien Mole
Cargo # 17, Udstillingen Transatlantique på New Galerie i Paris 2013. Foto: Aurélien Mole
Cargo # 17, Udstillingen Transatlantique på New Galerie i Paris 2013. Foto: Aurélien Mole
OCC-F #1, 2012. Foto: Anders Sune Berg
OCC-F #1, 2012. Foto: Anders Sune Berg
View fra Overseas Cargo Club, IMO 2012. Foto: Anders Sune Berg
View fra Overseas Cargo Club, IMO 2012. Foto: Anders Sune Berg
Installation view, Sense of Echoes, SKMU 2011. Foto: Marit Kvaale
Installation view, Sense of Echoes, SKMU 2011. Foto: Marit Kvaale
Installation view, Sense of Echoes, SKMU 2011. Foto: Marit Kvaale
Installation view, Sense of Echoes, SKMU 2011. Foto: Marit Kvaale
Installation view, Sense of Echoes, SKMU 2011.Foto: Marit Kvaale
Installation view, Sense of Echoes, SKMU 2011.Foto: Marit Kvaale
String, 2011. Foto: Anders Sune Berg
String, 2011. Foto: Anders Sune Berg
Installation view, Gränsarkeologi, 2010.Foto: Anders Sune Berg
Installation view, Gränsarkeologi, 2010.Foto: Anders Sune Berg
Installation view, Every Room has a Smell, IMO 2009. Foto: Anders Sune Berg
Installation view, Every Room has a Smell, IMO 2009. Foto: Anders Sune Berg
Installation view, Every Room has a Smell, IMO 2009. Foto: Anders Sune Berg
Installation view, Every Room has a Smell, IMO 2009. Foto: Anders Sune Berg
Installation view, Every Room has a Smell, IMO 2009. Foto: Anders Sune Berg
Installation view, Every Room has a Smell, IMO 2009. Foto: Anders Sune Berg

Fakta

Out of Fashion - Tekstil i international samtidskunst

5 apr 2013 30 jun 2013

Zac Monday, Yinka Shonibare MBE, Nicholas Hlobo, Moran Sanderovich, Maiken Bent, Lilibeth Cuenca Rasmussen, Kaarina Kaikkonen, Institute For Figuring, Hotel Pro Forma, Gudrun Hasle, Grayson Perry, Erwin Wurm, Elmgreen & Dragset, Cosima von Bonin, Brian Getnick, Alice Creischer

Gl. Holtegaard Se kort og tider

Fakta

Maiken Bent (f. 1980) er uddannet fra Det Kongelige Danske Akademi 2000-2006
og bor og arbejder i København

Hun har modtaget udmærkelser fra Ebba Elisabeth & Kristian Larsens Fond, Statens Kunstfond, Statens Kunstråds billedkunstudvalg, Kunstnerfonden af 1973, Hielmstierne-Rosencroneske Stiftelse, Grosserer L. F. Foghs Fond, Ragnvald & Ida Blix Fonden, Beckett-Fondenog Frøken Marie Månssons Legat.

Bent har tidligere udstillet på bl.a. SKMU, Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand, New Galerie i Paris, IMO i København, On Stellar Rays i NYC, La Casa Encendida i Madrid, The Hole i NYC, Vogt Gallery i NYC, Den Frie, Esbjerg Kunstmuseum og KUNSTEN, og
er tilknyttet galleri IMO (IMO-projects) i København og New Galerie i Paris.