Ukrainske fotografer: Alina Smutko

Af
1. december 2022

Alina Smutko er dokumentar- og sportsfotograf. Hun arbejder med lange projekter, som er koncentreret om etniske, sociale og religiøse konflikter.

En ældre kvinde hviler sig efter at have krydset en ødelagt bro i Irpin under evakueringen af lokalbefolkningen fra de besatte områder i Kyiv-regionen i marts 2022. Foto: © Alina Smutko.

Alina Smutko er dokumentar- og sportsfotograf. Hun arbejder med lange projekter, som er koncentreret om etniske, sociale og religiøse konflikter.

Af
1. december 2022

Denne uge dedikerer vi til at vise billeder af ukrainske fotografer, der tidligere virkede som kunstfotografer, men efter den russiske invasion fungerer som en slags krigsfotografer. Vi viser billeder fra både før og efter krigsudbruddet. Billederne står som stærke vidnesbyrd om, hvordan tilværelsen med ét slag kan ændre sig.

Læs introducerende interview med Kateryna Radchenko her.

Smutkos sociale engagement fornægter sig ikke, og hun har blandt andet skabt serien These Street Taught Us To Fear om tyrkiske kvinder, som kæmper en hård kamp for rettigheder – såvel som for deres liv i et kvindefjendsk samfund.

Under store vanskeligheder har hun også skabt fotoserier om Krims tatarer efter den russiske besættelse af Krim.

Herunder kan man se billeder fra serien New Hybrid Depotation, som skildrer efterladte familier til nogle af de mange tilbageholdte tatarer, der fængsles og deporteres af den russiske besættelsesmagt under påskud af, at de er “terrorister”.

Efter krigsudbruddet d. 24. februar 2022 har Smutko med sit kamera skildret flygtninge på togsstationer og under vanskelige evakueringer i udbombede områder – men også frivillige og forsvarstyrker i mere intime situationer.

Før:

En kvinde holder et foto af den russiske præsident Vladimir Putin ved fejringen af det tredje jubilæum for ‘folkeafstemningen i Krim’, der ‘legitimerede’ befolkningens opbakning om at skulle være en del af Rusland. Foto: © Alina Smutko.
Datteren til en tilfangetagen muslimsk mand under retsagen i den såkaldte ‘Hizb ut-Tahrir-sag’, hvor tatarer står anklaget for ‘terrorisme’. Foto: © Alina Smutko.
Venner og slægtninge til den fængslede menneskerettighedsaktivist, Emir-Usein Kuku, laver en ceremoniel bøn på årsdagen for hans arrestation i februar 2017. Foto: © Alina Smutko.
Børn lytter til en indkaldelse til bøn af den lokale muezzin i Abdullaiev-familiens hus nær Simferopol på Krim. Teimur Abdullaiev, er en af nøglepersonerne i ‘Hizb ut-Tahrir-sagen’. Foto: © Alina Smutko.
Liana Belialova, krim-tataren Emil Dzhemadenovs hustru, i sit hus nær Simferopol på Krim, med sin seks måneder gamle datter Asia i skødet. Dzhemadenov er et af de fem anklagede i ‘Hizb ut-Tahrir-sagen’. Asia blev født efter arrestationen af Emil Dzhemadenov. Foto: © Alina Smutko.

Efter:

Beboere fra Irpin flygter med deres kæledyr i begyndelsen af marts 2022, da den russiske hær besatte en del af Kyiv-regionen. Foto: © Alina Smutko.
En ældre kvinde hviler sig efter at have krydset en ødelagt bro i Irpin under evakueringen af lokalbefolkningen fra de besatte områder i Kyiv-regionen i marts 2022. Foto: © Alina Smutko.
Den ukrainske forfatter Serihy Zhadan spiser frokost i et beskyttelsesrum i Kharkiv med sine venner – skuespillere fra det lokale teater. Siden krigsudbruddet har de organiseret en frivillig bevægelse, der hjælper lokale beboere under de svære forhold. Foto: © Alina Smutko.
Medlemmer af forsvarsenheden i Kyiv ved fredagsbønnen i moskeen i Det islamiske kulturcenter i Kiev i marts 2022. Foto: © Alina Smutko.
Kyiv-beboere venter på at evakuere sig selv på byens hovedbanegård i de første dage af invasionen. Foto: © Alina Smutko.