Udstillingen Artificial Optimism genbesøger den italienske futurisme og undersøger hvilke af de futuristiske ideer, der stadig er relevante i dag.
I 1912 udstillede den futuristiske gruppe i Den Frie Udstillingsbygning og introducerede for første gang den anarkistiske bevægelse for et dansk publikum. I det følgende årti udviklede futurismen sig hurtigt fra litteratur, maleri og skulptur til også at omfatte teater, fotografi, musik, arkitektur, scenografi, design og politik. Deres hensigt var at omskabe ikke blot kunsten, men alle aspekter af tilværelsen i samspil med den moderne tids svimlende transformationer og nye teknologier. Udstillingen udforsker den diffuse oplevelse af at stå på kanten af potentielle forandringer, der kan ændre alt. Udstillingens titel stammer fra F. T. Marinetti og antyder futuristernes ambivalente fremtidssyn.
Artificial Optimism er del af en fortløbende serie, hvor vi genbesøger momenter i Den Fries udstillingshistorik og reflekterer over kunst-avantgardernes betydning for nutiden. Seriens omdrejningspunkt er en ikkelineær tilgang til fortiden: Det handler om at undersøge hvordan kunstneriske praksisser til forskellige tider kan være motiveret af ensartede ideer, omend fra vidt forskellige ståsteder og med forskellige konsekvenser. I udstillingen bruger vi futurismen som prisme til at se på samtidskunst med andre øjne - og omvendt bruger vi samtidsværkerne til at tænke over, hvad futurisme vil sige i dag.
Kilde:
Den Frie Udstillingsbygning
Den Frie Udstillingsbygning