Vi knytter dem til vejrets største storme, ser dem i de mest skrupelløse magtmennesker, forklarer uforståelige og absurde sammenhænge i samfundet med dem. Og så dyrker vi dem over alt i såvel medierne, populærkulturen som kunsten. Monstrene. Disse uhyrlige inkarnationer af det, vi frygter allermest, er ikke længere kun noget, som lever i fantasien. Vi ser dem overalt.
Og på efterårets gruppeudstilling MONSTER MONSTER flytter monstre i mange afskygninger ind på kunsthallen Gammelgaard. Der er tale om en lang række nye og enkelte eksisterende værker skabt af de syv danske samtidskunstnere Christina Hamre, Fredrik Tydén, Henrik Plenge Jakobsen, John Kørner, Julie Nord, Rolf Nowotny og Sahar Jamili. De har alle i deres praksis beskæftiget sig med det monstrøse som figur eller fænomen og præsenterer på udstillingen skulpturer, relieffer, vægmalerier, tegninger, grafik og installationer, der på forskellig vis indkapsler nogle af de mange urovækkende forhold, som præger vores tid.
Monstret har til alle tider og over hele verden været en del af kunstens og folkekulturens virkelighed, ligesom de er tilbagevendende karakterer i de store mytologier. Udstillingens vidtfavnende fremstillinger af det monstrøse følger monstrets sammensatte og eksistentielt truende væsen. Men monstre er imidlertid ikke kun skræmmende. Ifølge den amerikanske litteraturprofessor Jeffrey Jerome Cohen, der har skrevet vidt og bredt om monsterkultur, er de også kendetegnet ved at være et omskifteligt væsen og kan både fascinere og appellere til os.
Med udstillingen ønsker Gammelgaard derfor at lægge op til samtaler om alt det svære, der optager os i dag, og se nærmere på, hvordan samtidskunsten beskæftiger sig med monstret og det monstrøse – for det dukker op, hvor man mindst venter det. Og som udstillingens titel antyder opleves monstret i dag mere skræmmende end nogensinde før – monstret er i sig selv blevet monstrøst.
DE DELTAGENDE KUNSTNERE
Christina Hamre (f. 1974) skaber værker i et spændingsfelt mellem det groteske og humoristiske og udforsker forholdet mellem liv og død i keramisk skulptur, maleri, tegning og tekstilværker.
Fredrik Tydén (f. 1985) arbejder hovedsageligt med skulptur eller relieffer, der befinder sig i en evig bevægelse imellem det figurative og det abstrakte. Han trækker både på romantiske og fremtidslignende elementer, der vækker både forundring, længsel og foruroliger.
Henrik Plenge Jakobsen (f. 1967) arbejder i en praksis funderet i konceptkunst, og hans værker tager form af skulptur, installation, foto eller performance med et tematisk afsæt i det grundeksistentielle såvel som det politiske og kulturhistoriske.
John Kørner (f. 1967) har i mange år arbejdet med ’Problemer’ – et kritisk og tematisk spor, der refererer sociale og politiske problemstillinger i lyriske og melankolske verdener inden for maleri, tryk, keramik, skulptur og installationer.
Julie Nord (f. 1979) skaber typisk detaljerede, farvelagte tegninger omhandlende barndom, familie, natur og køn. Hendes universer bliver til foruroligende verdener, der trækker på surrealismen samt eventyr- og gysergenren og udfordrer kulturelt vedtagne koder.
Rolf Nowotny (f. 1978) skaber skulpturer og installationer, som repræsenterer et univers af deforme væsner med en stærk materialebevidsthed. Værkerne henviser ofte til ukendte rum i en horrorinspireret iscenesættelse, der fremhæver det kropslige som noget fremmedartet og skræmmende.
Sahar Jamili (f. 1990) arbejder ofte med afsæt i sin multikulturelle baggrund. Hendes azerbaijanske rødder og opvækst i Danmark, og de mange facetter relateret hertil, er afsættet for hendes praksis, der manifesterer sig i installationer, skulptur-, foto- og videoværker.
Christina Hamre (f. 1974) skaber værker i et spændingsfelt mellem det groteske og humoristiske og udforsker forholdet mellem liv og død i keramisk skulptur, maleri, tegning og tekstilværker.
Fredrik Tydén (f. 1985) arbejder hovedsageligt med skulptur eller relieffer, der befinder sig i en evig bevægelse imellem det figurative og det abstrakte. Han trækker både på romantiske og fremtidslignende elementer, der vækker både forundring, længsel og foruroliger.
Henrik Plenge Jakobsen (f. 1967) arbejder i en praksis funderet i konceptkunst, og hans værker tager form af skulptur, installation, foto eller performance med et tematisk afsæt i det grundeksistentielle såvel som det politiske og kulturhistoriske.
John Kørner (f. 1967) har i mange år arbejdet med ’Problemer’ – et kritisk og tematisk spor, der refererer sociale og politiske problemstillinger i lyriske og melankolske verdener inden for maleri, tryk, keramik, skulptur og installationer.
Julie Nord (f. 1979) skaber typisk detaljerede, farvelagte tegninger omhandlende barndom, familie, natur og køn. Hendes universer bliver til foruroligende verdener, der trækker på surrealismen samt eventyr- og gysergenren og udfordrer kulturelt vedtagne koder.
Rolf Nowotny (f. 1978) skaber skulpturer og installationer, som repræsenterer et univers af deforme væsner med en stærk materialebevidsthed. Værkerne henviser ofte til ukendte rum i en horrorinspireret iscenesættelse, der fremhæver det kropslige som noget fremmedartet og skræmmende.
Sahar Jamili (f. 1990) arbejder ofte med afsæt i sin multikulturelle baggrund. Hendes azerbaijanske rødder og opvækst i Danmark, og de mange facetter relateret hertil, er afsættet for hendes praksis, der manifesterer sig i installationer, skulptur-, foto- og videoværker.
Kilde:
Gammelgaard
Gammelgaard