Redaktionen anbefaler her en håndfuld aktuelle kunstudstillinger, som åbner i uge 34. Du kan også få det fulde overblik i vores Art Guide.
Gruppeudstillingen From the Ground Up undersøger det gensidigt afhængige forhold mellem natur og kultur, og hvordan disse engang blev anset af oldtidscivilisationer som uadskillelige, men i dag ofte opfattes som separate eller endda som modsætninger. Gennem fotografi, film, performance og multimedieværker, forholder udstillingen sig til, hvordan tab af biodiversitet og eroderingen af nedarvede kunstskaber er med til at forme vores kulturelle systemer, traditioner og hverdag.
Kunstnerne bag udstillingen fremhæver disse koblinger og går ind for at genopbygge økologisk bevidsthed, ved at vise os hvordan dybe bånd til naturen kan nære vores tilhørsforhold, modstandsdygtighed og jordforbindelse.
Udstillingen præsenterer to nye serier af malerier sammen med en samling af store quiltede værker, som alle er skabt af den fantasifulde og dygtige japanske mester inden for intuitiv moderne kawaii, Misaki Kawai. Værkerne udforsker magien i det hverdagsagtige, eventyret i det daglige. Rejser, der fører langt væk, men forbliver tæt på. Den fremmede, der stirrer tilbage fra spejlet. Den absurde poesi ved at være menneske.

Misaki Kawai, Moko Moko Night, 2022.
The Shape of a Minute udforsker de øjeblikkelige former, som kroppen, brugsgenstande og kropssprog efterlader.
I tekstiler sættes et momentant aftryk af mennesket, inden det antager sin næste form. Denne udstilling udforsker fortællingen i øjeblikkelige former, indre rum og intimitet samt stoffets materialitet.
I tekstiler sættes et momentant aftryk af mennesket, inden det antager sin næste form. Denne udstilling udforsker fortællingen i øjeblikkelige former, indre rum og intimitet samt stoffets materialitet.

Alli Conrad, R&R (pt. 2), 2025.
Martin Asbæk Gallery er stolt af at præsentere An Unwatched Voice, en ny soloudstilling af den britiske kunstner Clare Woods. Med udgangspunkt i kunstnerens eget arkiv af fundne og personlige fotografier, fremmedgøres motiverne i oliemalerierne og reduceres til deres enkleste formelle elementer ved hjælp af instinktive, gestikulerende og livskraftige penselstrøg på en overflade af aluminium.
Kunstnerens opulente blomsterarrangementer, sat op mod en mørk baggrund, emmer af melankoli og minder om det syttende århundredes memento mori, en påmindelse om dødens uundgåelighed, en populær kunstnerisk og symbolsk trope på den tid. Genrens kunsthistoriske ramme er vigtig for Woods, da hun selv bruger stillebenformatet til at reflektere over den skrøbelige tærskel mellem liv og død samt til at portrættere verden gennem tilsyneladende banale detaljer, gennemsyret af ængstelig forventning.

Clare Woods, Mammoth, 2025.