Eva Merz
Eva Merz’ kunstneriske brændstof er social indignation. Hendes fokus spænder over det specifikke – enkeltindividets tilværelse – og det almene – menneskers vilkår i en større socialpolitisk kontekst. Kunsthistorisk set placerer hun sig således i feltet mellem en dokumentarisk, socialrealistisk og konceptuel praksis.
Eva Merz’ kunstneriske brændstof er social indignation. Hendes fokus spænder over det specifikke – enkeltindividets tilværelse – og det almene – menneskers vilkår i en større socialpolitisk kontekst. I 2004 grundlagde hun New Social Art School i Skotland. Det var ikke en skole i traditionel forstand, men snarere en kollektiv, kollaborativ bevægelse, der adresserede sociale og politiske spørgsmål ved at gribe ind i forskellige lokalsamfund på konkrete måder.
I projektet Gammel Vardevej – indefra (2013-16) har hun fortsat denne arbejdsmetode. Efter at have gennemført forskellige borgerinddragende workshops sammen med beboerne i det udsatte boligområde er hun blevet inviteret indenfor og har registreret virkeligheden bag facaderne. Med en dogmatisk tilgang, hvor alle rum er fotograferet fra samme vinkel, har hun registreret sporene af de individuelle liv, som leves i de ellers identiske lejligheder.
Kunsthistorisk set placerer hun sig således i feltet mellem en dokumentarisk, socialrealistisk og konceptuel praksis.