Portrætfoto af Eva Merz, 2016. Foto: Birthe Laursen

Eva Merz

Eva Merz’ kunstneriske brændstof er social indignation. Hendes fokus spænder over det specifikke – enkeltindividets tilværelse – og det almene – menneskers vilkår i en større socialpolitisk kontekst. Kunsthistorisk set placerer hun sig således i feltet mellem en dokumentarisk, socialrealistisk og konceptuel praksis.

Portrætfoto af Eva Merz, 2016. Foto: Birthe Laursen
Kunstner

Om
Eva Merz er født 1966 i Esbjerg. Hun er uddannet reklametegner hos Cobs Reklame, Esbjerg (1986-89) og senere på Billedkunstlinien, Nansenskolen, Lillehammer (1990-91) samt på Fatamorgana, Danmarks fotografiske billedkunstskole, København (1992-93). Bor og arbejder i Esbjerg.

Primær medier
Fotografi, konceptkunst, social intervention


Eva Merz’ kunstneriske brændstof er social indignation. Hendes fokus spænder over det specifikke – enkeltindividets tilværelse – og det almene – menneskers vilkår i en større socialpolitisk kontekst. I 2004 grundlagde hun New Social Art School i Skotland. Det var ikke en skole i traditionel forstand, men snarere en kollektiv, kollaborativ bevægelse, der adresserede sociale og politiske spørgsmål ved at gribe ind i forskellige lokalsamfund på konkrete måder.

I projektet Gammel Vardevej – indefra (2013-16) har hun fortsat denne arbejdsmetode. Efter at have gennemført forskellige borgerinddragende workshops sammen med beboerne i det udsatte boligområde er hun blevet inviteret indenfor og har registreret virkeligheden bag facaderne. Med en dogmatisk tilgang, hvor alle rum er fotograferet fra samme vinkel, har hun registreret sporene af de individuelle liv, som leves i de ellers identiske lejligheder.

Kunsthistorisk set placerer hun sig således i feltet mellem en dokumentarisk, socialrealistisk og konceptuel praksis.