Karin Lind

Karin Lind

Karin Lind arbejder med installationer, skulpturer og tegninger. Hendes værker fastfryser en visuel poesi og er ofte formet i forhold til et givent rum, hvor fokus er sat på fravær af materialitet. Med minimalistiske greb skaber Lind nye fortællinger ud af kendte materialer og former og fabulerer blandt andet over begreber som væren og ikke-væren, over fravær og nærvær og over tomrummets og mellemrummets tegn og betydning.

Karin Lind
Kunstner

Om
Karin Lind er født i 1969 i Sønderborg. Hun er uddannet ved Det Fynske Kunstakademi, 1992-1998. Bor og arbejder i Græsted, hvor hun driver projektrummet t e k s a s med sin mand Peter Holm.

Primær medier
Installation


Karin Lind benytter sig af geometrien på en særlig måde. Hun finder sine motiver i matematikkens regelsæt af mønstre, i mængder, strukturer af linjer, akser og rum, og særligt forsvindingspunktet har en betydning i hendes værker.

I mange af Karin Linds værker er der arbejdet med rum udenfor og indenfor på samme tid, ligesom hun arbejder med forskydninger i størrelsesforhold, hvor noget starter lavt og ender højt. Her bliver gennembrud og skiftende proportioner centrum for de visuelle undersøgelser.

Den ene dag skaber Lind værker af ultra lette og tynde edderkoppeben fastlimet på papir med en pincet, den anden dag regner hun på tunge vejrbestandige metalkonstruktioner, som skal ende med en udendørs installation omringet af køer og mennesker. Edderkoppens ben har et knæk, som Karin Lind bruger som variationer over linjer i sine billeder, og metalkonstruktionerne anvendes også til linjeføringer – nu bare til en stor scenografi i et fynsk landskab.

Karin Lind arbejder således både med de mest skrøbelige naturelementer og med stærke metalrammer, der fungerer som geometriske tegninger, og som markerer adskillelsen mellem naturen og for eksempel parkeringspladsen foran Naturstyrelsens hus på Sydfyn.