Det skal du se! Uge 39

23. september 2025

Mareridt, surrealistiske paralleluniverser og undersøgelsen af perspektivers betydning.
Velkommen til Det skal du se! Uge 39.

Alex Da Corte, stillbillede fra Rubber Pencil Devil, 2019. Louisiana Museum of Modern Art Humlebæk.

Mareridt, surrealistiske paralleluniverser og undersøgelsen af perspektivers betydning.
Velkommen til Det skal du se! Uge 39.

Redaktionen anbefaler her en håndfuld aktuelle kunstudstillinger, som åbner i uge 39. Du kan også få det fulde overblik i vores Art Guide.
En sanselig farveeksplosion over det banale og absurde liv, vi lever. Træd ind i et teatralsk og surrealistisk parallelunivers, når Kunsten præsenterer værker skabt af venezuelansk-amerikanske Alex Da Corte.
Alex Da Cortes værker trækker på en amerikansk kunst- og kulturtradition, mens referencer fra høj- og lavkulturen mikses på kryds og tværs. I hans værker kombineres populærkultur og forbrugersamfundets symboler med spørgsmål om blandt andet identitet og selvopfattelse. Med et lag af eksistentiel satire, bruger Da Corte det poppede, legende og ubekymrede til at fortælle om livets banaliteter og absurditeter – altid med en undertone af nostalgi og melankoli.
Et par uger efter Mr. Dream åbner, afholdes en dobbelt-fernisering torsdag d. 9 oktober kl 17
Samme dag åbner udstillingen Fill With Own Imagination af Elina Brotherus.
I gruppeudstillingen MARE forvandles Galleri Zeuthen til et mareridtslandskab, hvor ti nordiske samtidskunstnere lader myte, drøm og virkelighed krydse hinanden. Udstillingen skaber et billede på vores kollektive uro og frygt, hvor fortidens folkesagn spejler nutidens kriser, og hvor publikum konfronteres med de “mareridt”, vi som samfund helst vil fortrænge.
Udstillingen er kurateret af Maya Peitersen og Malene Nors Tardrup og viser værker af Maya Peitersen, Malene Nors Tardrup, Sian Kristoffersen, Jonas Pihl, Lisbeth Bank, Rina Charlott Lindgren, Bach & Nors, Ole Broager, Tilda Lundbohm og Luise Noora Sejersen.
<i>Terra Mare</i>. Foto: Malene Nors Tardrup.
Terra Mare. Foto: Malene Nors Tardrup.
Udstillingen INSTRUMENTS OF UPRISING udspringer af sikkerhedsglassets materialitet. Kaisa Luukkonen mener, at glaselementerne i busskurene ikke er neutrale. De bærer både historie og kontekst. De er lavet af sikkerhedsglas, som er tæt knyttet til teknologiens historie.
Kunstneren er interesseret i de emotioner, der er til stede i det øjeblik en glasrude knuses og hvordan disse følelser får os til at tillægge handlingen en bestemt værdi. Ved at fokusere på dette fænomen ønsker Kaisa Luukkonen at afdække de antagelser om følelser som indre oplevelser der er instinktbaserede. I stedet for at betragte os som passive væsener, som følelserne virker på, undersøger kunstneren, hvordan følelser virker aktivt og hvordan vi arbejder med dem. Gennem kunsten ønsker hun at synliggøre måder at forstå følelser som kulturelle fænomener, der udspiller sig i vores kroppe.
Kaisa Luukonen, <i>MALTA 3/12/2019</i>, sikkerhedsglas/ silikonelim/ krydsfiner, 4 x 4 x 7 cm, 2020. 
Photo: Hendrik Zeitler.
Kaisa Luukonen, MALTA 3/12/2019, sikkerhedsglas/ silikonelim/ krydsfiner, 4 x 4 x 7 cm, 2020. Photo: Hendrik Zeitler.
Larissa Sansours udstilling på Kunsthal Charlottenborg sammenfletter aktuelle temaer som tvungen migration, nedarvede traumer og imaginære verdener gennem science fiction, opera og dokumentarisk materiale.
Fortid, nutid og forestillede fremtider mødes i udstillingen These Moments Will Disappear Too af den palæstinensisk-danske kunstner Larissa Sansour, der søger at skabe et rum for nye måder at reflektere over historie og retten til hjem og jord på. Sansours videoværker og installationer beskæftiger sig med temaer som tab og nedarvede traumer og udforsker sorg, hukommelse og den vedvarende trussel om miljøkatastrofer.
Foto: Larissa Sansour & Søren Lind, Nation Estate, 2012. Still from film, 1-channel, 9 min. Courtesy of the artists.
Foto: Larissa Sansour & Søren Lind, Nation Estate, 2012. Still from film, 1-channel, 9 min. Courtesy of the artists.
Gennem maleri, skulptur og tegning, viser de te kunstnere Rikke Helbo, Stefan Bakmand og Anders Christian Eriksen værker, som rummer forskellige betydningslag. En dør bliver åbnet, øjne betragter eller betragtes, og i udstillingen kan vi reflektere over, med hvilket blik vi ser.
Med forskellige udtryk og praksis skaber de tre kunstnere forbindelser til ydre og indre strukturer, nære og fjerne adgange. Adgange og tilgange til andre former for perception, hvor beskuerens forestilling om en anden verden og det ikke-menneskelige skærpes. Værkerne kan betragtes med forskellige tidsligheder og rummer flere lag af betydning.
Rikke Helbo: <i>Gonna Catch ´Em All</i>, 2025
Rikke Helbo: Gonna Catch ´Em All, 2025