Gruppeudstilling: WOODCUT – Out of Control

1 nov 2025 - 7 jun 2026

Grafik er håndens arbejde, men i ingen anden grafisk teknik er det så tydeligt som i det moderne træsnit. Træsnittet er den ældste af de grafiske hovedteknikker, man kender til. Uden for Europa kan de første tryk spores tilbage til 800-tallet i Kina. Den gang var teknikken raffineret og eksklusiv – som en tegning udført med en meget fin, præcis og tynd blyant eller tusch. Langt fra det, som vi forbinder med det moderne træsnit, der især er kendetegnet ved at være spontant, råt, uslebent og til en vis grad ’ude af kontrol’.

Michael Kvium, Die, 2025

Grafik er håndens arbejde, men i ingen anden grafisk teknik er det så tydeligt som i det moderne træsnit. Træsnittet er den ældste af de grafiske hovedteknikker, man kender til. Uden for Europa kan de første tryk spores tilbage til 800-tallet i Kina. Den gang var teknikken raffineret og eksklusiv – som en tegning udført med en meget fin, præcis og tynd blyant eller tusch. Langt fra det, som vi forbinder med det moderne træsnit, der især er kendetegnet ved at være spontant, råt, uslebent og til en vis grad ’ude af kontrol’.

Træsnit er for de modige. For dem der tør se hvor det fører dem hen, når de slipper kontrollen og arbejder med skarpe genstande i et genstridigt materiale. Udstillingen WOODCUT – Out of Control? er en hyldest til det moderne træsnit, og alle museets rum er taget i brug, når der vises værker af mere end 55 forskellige kunstnere, med over 180 værker, skabt igennem de seneste 100 år. Blandt andet kan man opleve Eske Kaths, Michael Kviums og Troels Carlsens første træsnit, der er skabt for ganske nyligt.
Grafik er håndens arbejde, men i ingen anden grafisk teknik er det så tydeligt som i det moderne træsnit. Træsnittet er den ældste af de grafiske hovedteknikker, man kender til. Uden for Europa kan de første tryk spores tilbage til 800-tallet i Kina. Den gang var teknikken raffineret og eksklusiv – som en tegning udført med en meget fin, præcis og tynd blyant eller tusch. Langt fra det, som vi forbinder med det moderne træsnit, der især er kendetegnet ved at være spontant, råt, uslebent og til en vis grad ’ude af kontrol’. Vel at bemærke er der er tale om et kalkuleret kontroltab. Det at træet per definition ikke kan tæmmes, men vedbliver at være en organisk og levende form, er noget, som kunstnerne på tværs af tid, udtryk og stilarter både favner og dyrker, som en del af det billedkunstneriske udtryk. Denne fascination af- og kærlighed til træets ukontrollerbare egenskaber er gennemgående i det moderne træsnit. På den måde er udstillingen WOODCUT - Out of Control? ikke blot en undersøgelse af-, men også en hyldest til det moderne træsnit i al dets mangfoldighed imellem urkraft, skabertrang og poesi.
På udstillingen kan man opleve indlånte værker af blandt andre Adam Saks, Ragnar Kjartansson, Mamma Andersson og Magne Furuholmen, samt ældre værker fra museets righoldige samling af blandt andre Asger Jorn, Lene Adler Petersen, Ursula Reuter Christiansen og Per Kirkeby. Hertil vises nyere værker indsamlet specielt til udstillingen af blandt andre Anna Stahn, Idun Baltzersen, Viktoria Wendel Skousen, Andreas Lian, Anton Funck og Tal R. Desuden har museet bedt fire samtidskunstnere; Johanne Helga Heiberg, Gregor Fuchs, Svend-Allan Sørensen og Katrine Lyck om at ny-producere værker specielt til udstillingen. For at understøtte indsigten i- og forståelsen for fremstillingsmetoderne udstilles også en række træstokke, der knytter sig til de færdige værker. Der er udgivet et rigt illustreret katalog med forskningstekst af museumsleder Mette Sandhoff Mansa til udstillingen.
Kilde: Kastrupgårdsamlingen

Adresse
KastrupgårdsamlingenKastrupvej 399
2770 Kastrup

Åbningstider
Mandag: Lukket
Tirsdag: 13:00 - 17:00
Onsdag: 13:00 - 20:00
Torsdag: 13:00 - 17:00
Fredag: 13:00 - 17:00
Lørdag: 11:00 - 17:00
Søndag: 11:00 - 17:00

Entre pris
Gratis entré

Tilgængelighed
Niveaufri adgang - ja

Handicaptoilet - ja
Gratis for ledsager - ja