Unge Kunstnerstemmer: Johanne Anastasia Stoffersen

Af
13. januar 2025

Johanne Anastasia Stoffersen udfordrer demokratiseringen af kunstverdenen med kulinarisk kunst, der indeholder alt fra gibsstøbte pattegrise til performative middage.

Portræt Johanne Anastasia Stoffersen

Johanne Anastasia Stoffersen udfordrer demokratiseringen af kunstverdenen med kulinarisk kunst, der indeholder alt fra gibsstøbte pattegrise til performative middage.

Af
13. januar 2025

Johanne Anastasia Stoffersen havde afgang fra Det Kongelige Kunstakademi i 2024, og hun arbejder i et krydsfelt af billedkunst, mad og teater. Stoffersens installationer er præget af, hvordan den sociale kontekst og vores ophav ofte kommer til udtryk i det, vi konsumerer og med det kulinariske stræber hun efter at demokratisere kunsten. Vi har givet mikrofonen til Johanne Anastasia Stoffersen i denne uges Unge Kunstnerstemmer. Du kan se et videointerview, og et indblik i hendes værker på vores Instagramprofil: @artmatter.dk
Hvis du kort skulle karakterisere din kunstneriske praksis, hvad vil du så lægge vægt på?
Jeg har en kulinarisk kunstpraksis, der arbejder i et prisme af billedkunst, mad og elementer fra teateret. Mine værker og produktioner kan tage form som både skulpturer, performative middagsselskaber, installationer, tekster mv. Fællesnævneren er, at jeg som regel har et kulinarisk udgangspunkt, og så får værkerne form ud fra det.
Jeg synes, det er spændende at bruge symboler fra den kulinariske verden og råvarer til at snakke om sociale koder, kulturel identitet og hvilke økonomier vores forbrugsvaner repræsenterer, og tage det ind i kunstrummet som en slags show.
Derudover er det interessant for mig at bruge mad som indgangsvinkel til en kunstnerisk oplevelse - se om kunstrummet kan udfordres og gøres socialt og relaterbart ved, at man bogstaveligt talt indtager og fordøjer kunsten.
Hvor finder du inspiration? Og hvordan er din arbejdsproces typisk fra idé til færdigt værk?
Jeg henter inspiration mange steder fra, og det er tit styret af hvad jeg lige researcher eller hvad jeg mangler inspiration til. For eksempel nyder jeg at gå i teatret og opleve, hvordan scenografi, manus og dramaturgi lykkes med at lave en samlet fortælling, som man giver sig hen til. Det er et fedt rum at gå ind i, som kontrast til udstillingsrummet fordi, der er et udtalt element af underholdning og plads til storladent drama, som jeg synes er super interessant.
Pattegris i gips fra afgang, kan ses på <em>Landing 2025</em>. Foto: David Stjernholm
Pattegris i gips fra afgang, kan ses på Landing 2025. Foto: David Stjernholm
Derudover henter jeg meget viden i kunsthistorien og hvordan madscenen og vores forbrug har ændret sig gennem tiden. Hvad det siger om os, hvilke sociale koder vi bruger omkring et måltid, hvad vi spiser og hvordan det fortolkes af andre. Og så læser jeg en hel del i kogebøger, kigger på andre kunstnere og kokke i det krydsfelt, og så undersøger jeg teknikker i køkkenet.
Mit køkken er i høj grad en del af mit atelier og et enormt kreativt og trygt rum, som jeg elsker at være i. Der opstår også en del inspiration i bare at bruge tid i køkkenet på at lave aftensmad eller middag til venner.
Performativ middag. Foto: Johanne Anastasia Stoffersen
Performativ middag. Foto: Johanne Anastasia Stoffersen
Som regel laver jeg værker ud fra lige der, hvor jeg befinder mig i min research eller mit interessefelt. Typisk er der en given ramme for det værk eller den produktion, jeg laver. Hvor er det henne, hvem er det til, hvad er budgettet og den slags. Fordi jeg ofte arbejder med forgængelige værker - fx i performative middagsselskaber - er der som regel en del forarbejde og planlægning, indtil alt skal eksekveres samtidigt og serveres.
Hvad håber du, at man som beskuer får ud af din kunst?
Jeg håber selvfølgelig, at beskueren får en oplevelse, der gør indtryk og som man tager med sig videre. Jeg ved, at mange synes udstillingsrummet kan være svært at navigere i, og det forstår jeg godt. Jeg agerer som regel vært og instruktør på mine produktioner, og det gør at jeg har en plan om at sørge for, at deltagerne/gæsterne føler sig inviteret og er med på den “fortælling” jeg slår an.
Performativ middag, 2022. Foto: Johanne Anastasia Stoffersen.
Performativ middag, 2022. Foto: Johanne Anastasia Stoffersen.
Hvad synes du om kunstmiljøet? - Og er der en udstilling du ser frem til at se? 
Der er mange forskellige aspekter af kunstmiljøet i Danmark. Siden i sommers er min egen og mine tidligere medstuderendes praksisser blevet overført til “den virkelige verden” udenfor Charlottenborgs mure. Det er jeg ret spændt på, hvordan kommer til at gå for os alle, fordi arbejdsforholdene er, som de er. Dog synes jeg også, at der er rigtig meget ekstremt fed og vigtig kunst, som jeg glæder mig meget til at se på den anden side af kunstakademiet. Samtidig håber jeg, at vi i fællesskab insisterer på at blive lønnet for vores arbejde, og for at få arbejdsvilkår, som de har i de andre kunstneriske brancher.
Lige nu glæder jeg mig til at se udstillingen are we having a good time? på Minor Gallery i Jægersborggade. Det er en duoudstilling af Ihsan Saad Ihsan Tahir og Mishael Oladipo Fapohunda. Jeg synes, at Minor Gallery har leveret nogle rigtig spændende gruppeudstillinger, og jeg glæder mig i det hele taget til at se flere udstillinger hos dem.

CV

Uddannelse:

2017- 2024. Det Kongelige Kunstakademi, København.
2020-2021 Valand, Fine art photography, MA, Göteborg, Sverige.
2017 Kunstskolen Spektrum, København.
2015-2016: Fatamorgana - Den Danske Kunstskole, København.

Udvalgte udstillinger /Performance Middage

2024
(Upcoming)
Afgangsudstillingen, Kunsthal Charlottenborg, København (april)
Kunsthal Spritten (maj)
”Et bord til alle”, Blågaard Teater

2023
”HØSTEN”, Gl. Holtegaard, Holte - solo show
”La lumière et la mort”, O-Overgaden, København, solo show

2022
”Sweet to tongue and sound to eye”, Augustiana Kunsthal & Kunstpark
”The Red Dinner”, Ydunsgade, København, solo show
”The Host, the Queen, the Trickster & the Ghost”, Det Kongelige Kunstakademi
”Aiming their bow beyond the Kairos”, Aga, København

2020
”2 LONG OR WISH 4”, Hovedsalen, Charlottenborg, København
”The Weaver project”, filmfotograf for BonaFide
”Season was the thing and now I just can’t let it go”, Projektrum Vera, gruppeshow

2019
”The Sea of love”, INJECTION, Rigshospitalet, København
”Always wear your best”, K-Gold contemporary, Lesbos, Grækenland
”Forever Tropical Paradise”, Platform Nord, Kristiansand, Norge
”Forever Tropical Paradise”, Solo show, Gallery Q, København.