Unge Kunstnerstemmer: Louis André Jørgensen

Af
3. marts 2025

Louis André Jørgensen er denne uges Unge Kunstnerstemme, og med et afsæt i natur og det naturlige, berører de alt det, der påvirker os, og alt det vi, som mennesker påvirker – og vil påvirke.

Dokumentation af performanceværket Et tungt og langsomt menneske, 2024. Foto af Rikke Ehlers Nilsson

Louis André Jørgensen er denne uges Unge Kunstnerstemme, og med et afsæt i natur og det naturlige, berører de alt det, der påvirker os, og alt det vi, som mennesker påvirker – og vil påvirke.

Af
3. marts 2025


info


Louis André Jørgensen ser sin praksis som et kredsløb - et bredtspændende kunstnerisk virke gennem tekst, tegning, performance og skulptur, hvor ingen elementer står alene. Med temaer som natur og naturlighed dykker kunstneren ned i de ting, der berør os alle gennem bl.a. historiske og etnobiologiske undersøgelser. Vi har givet mikrofonen til Louis André Jørgensen, der er denne uges unge kunstnerstemme. Find både korte og lange videointerviews med kunstneren på vores sociale kanaler.
Hvis du kort skulle karakterisere din kunstneriske praksis, hvad vil du så lægge vægt på?
Min praksis spænder bredt – fra arbejdet med tekst, tegning og fotografi til performance og skulptur. Mine forskellige processer er tæt involverede i hinanden. Der er et slags kredsløb, hvor elementer går igen, omformuleres, transformeres og forskydes – måske indgår en skulptur som rekvisit i en performance, et citat fra en kunstnerbog bliver til en inskription på en tegning eller et fotografi dukker op som et minde i et digt. Det er som om, værkerne citerer hinanden eller fører en samtale, hvor elementer går igen og forvandles. 
Hvor finder du inspiration? Og hvordan er din arbejdsproces typisk fra idé til færdigt værk?
Spørgsmål om natur- og kulturhistorie går gennem min praksis som en hovedåre. Ud fra denne åre springer andre spørgsmål om fx folklore, sorg eller queer identitet, som jeg undersøger gennem en historisk, etnobiologisk eller personlig linse. Jeg trækker fx på viden om gamle medicinplanter eller sagn om hekse og trolde, der repræsenterer individer, som bryder med normer for køn, krop og religion. De seneste år har jeg arbejdet med sten som vigtige, men oversete og truede elementer i naturen: Mange kæmpesten, som er habitater for insekter og lav, og hvortil der er knytte gamle sagn, fjernes så jorden kan dyrkes. På den måde mister vi både biodiversitet og vigtige ankre for flygtigt sprog og kultur, og kommer således ind på en særlig form for sorg: sorgen over det tab af dybde, mening og mangfoldighed vi lider, når arter forsvinder, naturen strømlignes og lokale sagn og fortællinger glemmes.
Jeg har efterhånden lært, at jeg ikke egner mig til hastværk

Louis André Jørgensen

Langsomhed og fordybelse er centrale metoder i min arbejdsproces. Jeg har efterhånden lært, at jeg ikke egner mig til hastværk. Jeg skal have tid til at undersøge, læse, tvivle, skrive, forhandle, fotografere, genbesøge, redigere, afprøve, forkaste og skitsere – og først når jeg er tilpas langt inde i denne cyklus, går jeg i gang med at producere. 
<br /><em>Shitface (Nr. 1),</em> coprolit på aluminium. Foto: Peter Boel

Shitface (Nr. 1), coprolit på aluminium. Foto: Peter Boel
Hvad håber du, at man som beskuer får ud af din kunst?
For mig er fordybelsen nødvendig for at gøre opdagelser og skabe ny erkendelse – men også for at opnå intimitet og forbindelse med verden. Mine værker repræsenterer, for mig, ikke i sig selv erkendelser, men de er udtryk for et dedikeret arbejde hen mod den intimitet og forbundethed, som netop kan kultiveres i en ægte nysgerrig praksis.
Jeg håber, at mine værker kan vække nysgerrighed og undren, at de giver anledning til spørgsmål, som kan blive begyndelsen på nye samtaler. Jeg oplever ofte, at dette sker, når jeg bruger sprog i mine værker, på den ene eller den anden måde, som fx inskriptioner eller i performances. Hvis jeg lægger ud med at ”sige” noget, har jeg på en måde budt op til dans, og så kommer folk tit og vil snakke efter en performance eller til en udstilling: Fortæl lidt om den sten, hvor kommer det billede fra eller hvorfor netop dette ordvalg. Nogle gange deler de en historie, en association, en tanke og det er ofte fra sådanne samtaler, man kan lære noget nyt eller få en ledetråd, som starter noget stort. Og mit ønske er selvfølgelig, at det også kan ske, når værkerne er ude på egen hånd. At folk undres, at de spørger hinanden. At de kommer i snak om det mærkelige de har lagt mærke til, om sorg eller særlinge eller levende sten. 
<br /><em>Sprængt alfabet (Nr. 1)</em>, blæktegning på fotoprint i håndlavet ramme af aluminium og stål. Del af en serie på 14 værker. Foto: Rikke Ehlers Nilsson.

Sprængt alfabet (Nr. 1), blæktegning på fotoprint i håndlavet ramme af aluminium og stål. Del af en serie på 14 værker. Foto: Rikke Ehlers Nilsson.
Hvad synes du om kunstmiljøet? - Og er der en udstilling du ser frem til at se?
Jeg tænker, at det giver mening at tale om flere kunstmiljøer, som opererer efter forskellige regler og normer, og hvor det kræver ret forskellige evner at etablere sig. På den kommercielle galleriscene og i museumsverdenen gælder almindelige arbejdsmarkedsvilkår –bortset fra selvfølgelig for kunstnerne. Men der er trods alt mulighed for indtjening, hvilket straks er værre på den ikke-kommercielle kunstnerdrevne scene, hvor frivillighed er drivkraften. Som kunstner er det en kunst i sig selv at lære, hvordan man balancerer ulønnede aktiviteter, som giver håb om ”exposure” med mere eller mindre fagrelevante bijobs, og produktionen af den næste udstilling, som man selv skal passe, fundraise og lave PR til. Og har man fx børn eller et handicap eller måske begge dele, er man brun eller queer eller måske begge dele, ja så bliver puslespillet kun endnu mere komplekst. Derfor er det afgørende at vi bygger både professionelle og intime fællesskaber, hvor vi kan få øje på, hjælpe og støtte hinanden. Netop denne kombination af det professionelle og det intime kommer vi ikke udenom nogen steder i samfundet, men den er tydelig her i kunstverdenen på en særlig måde, med vores frivillige arbejde, passionsprojekter og underskudsforretninger.
Jeg glæder mig til at se Tina Enghoff og Kent Klichs udstilling In the Past We Made History på Fotografisk Center. Jeg elsker den titel, og glæder mig til at dykke ned i, hvordan udstillingen arbejder med arkivet som format og undersøger flygtningekrisen i 2015 gennem vidnesbyrd og perspektiver, som ofte er fraværende i den officielle historieskrivning. 
<br />Dokumentation af performanceværket <em>Et tungt og langsomt menneske</em>, 2024. Foto: Rikke Ehlers Nilsson

Dokumentation af performanceværket Et tungt og langsomt menneske, 2024. Foto: Rikke Ehlers Nilsson

CV



UDDANNELSE 
22-23 Biskops Arnös Forfatterskole, SE
09-14 Det Jyske Kunstakademi


KOMMENDE
2025 Tidseltegneren C, bidrag til publikation, forlaget SoEL
2025 De Tabte Runesten, gruppeudstilling, Rundetårn, København
2025 Ude af drift, udsmykning af BKF’s camp på Kulturmødet, Nykøbing Mors
2026 TBA, performance, Til Vægs, København


UDVALGTE SOLO- & DUOUDSTILLINGER
2024 Spanien19C, solo, Aarhus 
2023 Bladr, solo, København
2022 Museum Skanderborg, duo m. Kamilla Jørgensen 
2019 Møstings Hus, solo, Frederiksberg
2016 Antikmuseet, solo, Aarhus


UDVALGTE GRUPPEUDSTILLINGER / KOMMISIONER
2024 Soy Milk, lydværk kommisioneret af The Lake Radio, DK
2024 Ung Dansk Samtidskunst, Kunstbygningen i Vrå 
2023 Stakåndet Frihed, Kunstkiosk44, Brundby, Samsø
2021 Havebiennalen IIII, Rødovre
2020 Den uvidende lærer, Kunsthal Aarhus
2019 Ung Dansk Fotografi ‘19, Fotografisk Center, København