Unge kunstnerstemmer: Astrid Specht Seeberg

Af
11. november 2024

Astrid Specht Seeberg er skulptør og performancekunstner og tror på, at de bedste værker er dem, der overrasker hende selv.

Astrid Specht Seeberg, CLAYPLAY, 2024. Foto: Lærke Kartvedt

Astrid Specht Seeberg er skulptør og performancekunstner og tror på, at de bedste værker er dem, der overrasker hende selv.

Af
11. november 2024

Introduktion: Astrid Specht Seeberg, er skulptør og performance artist og tror på at de bedste værker er dem der overrasker hende selv. Hun er lige nu aktuel med CLAYPLAY på Den Frie, og denne uges unge kunstnerstemme på Art Matter, hvor vi giver mikrofonen til en ung stemme i kunstverdenen. Se den fulde video, med Astrid Seebergs performance og klip fra de færdige masker på vores instagramprofil: @artmatter.dk
To skærme, et stort tæppe, og lermasker der langsomt bygges på ansigtet af Astrid Specht Seeberg og medvirkende hun har fundet til hendes performance CLAYPLAY. Astrid Specht Seeberg arbejder med underbevidstheden, og det indre og hendes arbejdsproces er inspireret af Jungs mantra om at tillære sig alt man kan, og derefter hengive sig sig til øjeblikket. Hvad rør sig i beskuren når masken lukker for omverdenen? Det har Astrid ikke kontrol over, og det er okay.
Hvis du kort skulle karakterisere din kunstneriske praksis, hvad vil du så lægge vægt på?
Kontakt med underbevidstheden er en vigtig parameter for mig. Jeg tror på at de bedste værker er dem der kan overraske mig selv og er relevante for, hvor jeg i mit indre befinder mig.
Når jeg formår at arbejde ud fra min underbevidsthed, og processen føles naturlig fremskridende, føler jeg også, at jeg kan få de budskaber ud, som jeg kan mærke er vigtige, selvom jeg ikke altid kan sætte definitive ord på det selv.
Min performance CLAYPLAY, hvor vi bygger lermasker live mens det bliver filmet og streamet af to skærme, har været et redskab til at arbejde intuitivt og glemme sig selv i materialet. Dét ikke at kunne se, men blot føle er en god øvelse i at mærke, frem for at bedømme ens værk.
Astrid Specht Seeberg, <em>CLAYPLAY</em> maskernes opbygning, 2024. Foto: Laerke Kartvedt
Astrid Specht Seeberg, CLAYPLAY maskernes opbygning, 2024. Foto: Laerke Kartvedt
Hvor finder du inspiration? Og hvordan er din arbejdsproces typisk fra idé til færdigt værk?
Jeg vil citere Carl Jung der sagde: "tillær dig alt den viden og erfaring du kan, for så at glemme alt når du starter arbejdet". Det udgangspunkt afspejler min praksis ret godt. Min inspiration til de værker jeg laver kommer ofte frem som en slags vandorganismer. Når du befinder dig under vand, og omgivelserne trænger sig sammen med vandet i egen krop, er der en naturligt grænseløse verden hvor alt smelter sammen.
Jeg har arbejdet sammen med marinebiolog Susie Bagotai, og haft lange samtaler om dyrs forskellige levemåder, hvor videnskaben kan hjælpe til at zoome ind og forstå overfladerne og levemåder som jeg bruger i en indre konstant historie-fortælling.
Eksempelvis består hajens hud af milioner af tænder, der bruges som inspiration i biovidenskab. De kan også både føde levende unger og lægge æg, men en race kan bestemme hvornår det føles sikkert at føde deres unge og derfor gemme fosteret i maven til de er klar, det er enormt fascinerende.

Jeg læste en bog om alkymi af fysiker Birgit Trust Boyesen, som har gjort stort indtryk på mig. Her fortalte hun også om symbolikker om kampen imellem jeg-et og underbevidstheden, som kan ses i en kamp mod dragen, som bliver til en venlig hjort. Det er noget, som jeg tit tænker på.
Astrid Specht Seeberg, <em>CLAYPLAY</em> tidlige masker, 2024. Foto: Lærke Kartvedt
Astrid Specht Seeberg, CLAYPLAY tidlige masker, 2024. Foto: Lærke Kartvedt
Hvad håber du, at man som beskuer får ud af din kunst?
Jeg håber en tilskuer til min kunst kan komme i kontakt med noget inde i dem selv, hvad det så er, kan jeg ikke styre. Folk reagerer meget forskelligt.
Hvad synes du om kunstmiljøet? - Og er der en udstilling du ser frem til at se?
Jeg kan godt lide Københavns kunstmiljø, jeg oplever en meget nysgerrig og åben måde at tilgå kunst i Danmark. Der er så mange højkvalitets udstillinger og jeg kan ikke kapere alt, for det meste sidder jeg bare i en sauna og prøver at kapere mine egne tanker, men nyder altid at tage ud og opleve når jeg gør.
Jeg ser frem til at se Cecilia Fiona  på Copenhagen Contemporary i april og Bjørn Magnussens Intuition Revolution på Sophienholm i 2026, hvor jeg kommer til at medvirke. 
Men jeg glæder mig utrolig meget til, at jeg om lidt skal til Mallorca og se Miguel Barcelos keramikrelieffer i det hellige sakraments kapel i katedralen i Palma på Mallorca. 

Fakta

ASTRID SPECHT SEEBERG - CV

1999 født i København, Denmark 
Medlem af Billedkunstner Forbundet og Dansk Billedhuggersamfund.
Repræsenteret af Hans Alf Gallery.
 
Priser
Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsen fondens talent pris 2022.
 
Udstillinger/projekter
2021 

Solo-udstilling, "Bondage" Galleri Symbol, Guldbergsgade 9, 2200 kbh N 
Artfair "Kunst for alle" , Lokomotivværkstedet, København
Kurateret af Connie Boe Boss 

2022 

Gruppeudstiling "There is a crack in everything", KBH Kunst, København, med Hanne
Scmidt.  
Gruppeudstilling "Terrior" på Galleri KANT, Kurateret af Emil Hesk
"Sculpture in open air", ConFeria kunstfestival

2023 

Udstilling på Riises Landsted. Kurateret af Kunstsalonen og Anne Aarsland.
Rodløs kunst "72 timer på Krebsen" på galleri Krebsen, Studiestræde
Kvart Gallery, Århus, gruppeudstilling "Iuvenis" med artist talk

2024

Vinterudstilling, Hans alf gallery, København
Kunstnernes Efterårsudstilling, performace programme CLAYPLAY
Till a mermaid drags you under, Duoexhibition Magnus Fisker, Hans Alf Gallery, København
Vor Frue Kirke efterårsudstilling, København
Dansk Billedhuggersamfund

Samarbejder

“Memories of the future, a case for ornaments in an economy with no space for craftsmen” afhandling for Master of Architecture by Filip Nyborg, AARCH, Aarhus.
“In love, Paralyzed”  - under fortsat udvikling med marine biolog Susie Bagotai.
 
Andre: 
2023 - Albisola, Italien - Asger Jorns residency og sculpturcenter. 
2022 - Davide Ronco Studio