Jeg er interesseret i, hvad verden vil fortælle mig.
Per Bak Jensen
Så er vi ligesom i gang. Anledningen for vores møde er Per Bak Jensens retrospektive udstilling Jeg vil lære om livet på Sorø Kunstmuseum, som samler Per Bak Jensens fotografier fra hele hans livslange favntag med fotografiet. Vi er helt tilbage til de fotografier, han tog som barn i Zoologisk have, for Per har fotograferet hele sit liv. Der er eksempler på mere konceptuelle værker fra studietiden i 1980’erne, hvor Per var den første fotograf, som blev optaget på Kunstakademiet.


“Jeg kigger efter, om man kan opleve, at billedet har et blik eller en stemme, der vil sige mig noget,” fortæller Per. “Jeg gik ud af skolen efter syvende klasse og har ikke forstand på det religiøse eller spirituelle. Men jeg synes, at stemmen vil sige noget ganske bestemt; den vil sige, at alt omkring os er liv, at alle liv hænger sammen, og at vi mennesker er en del af den sammenhæng også.”
“I princippet lyder det dumt at sige, at vi selv er natur. Selvfølgelig er vi det. Men jeg oplever i hvert fald selv, at jeg er blevet adskilt fra det, jeg oprindeligt var en del af. Vi er ikke så forskellige fra det, der er omkring os, ligesom vi mennesker ikke er så forskellige fra hinanden, når alt kommer til alt. Det er noget af det, jeg søger i mine billeder. At minde mig selv og andre om, at alting hænger sammen.”
Vi står nu foran et stort billede af en vej, der fører ind i en skov. Det er vinter, løvet er faldet af træerne til venstre, nåletræerne står til højre. Der er regn i luften og lys for enden af vejen. Er det livets vej med en religiøs forløsning? Jeg får tanken. Og tænker, at kunstneren her arbejder i forlængelse af en romantisk landskabstradition i kunsten. Men Per taler i stedet om vinden i granernes grene – det ser ud, som om de vinker til os, der ser på, mener han.

Jeg tror på, at kunst er noget, der sker inde i hovedet på os.
Per Bak Jensen

Han hierarkiserer ikke mellem kultur og natur. Et kontorlandskab med stueplanter, der akkurat titter frem mellem betonelementer, er lige så ‘fint’ som en sti ind i en skov. Billedserien med planterne i kontoret kalder han sigende for Vækst.


En anmelder skrev engang, at han nu havde fundet en ny isme. Den hed ‘Kedelig som Per Bak Jensens fotografier’. Per tog det som en kompliment, for han mener, der er brug for, at vi tager tiden til at se, at alle steder rummer betydninger.
Man kan næsten ikke lade være med at se efter billeder alle steder.
Per Bak Jensen

Per Bak Jensens metode er klar. Han skaber billedet i søgeren på stedet. Hvad skal med i billedet, hvordan skal det skæres? Efterfølgende redigerer han ikke meget i computerens redigeringsprogrammer.
Det er ikke et moralsk anliggende, men måske mere en måde at være i verden på.
Per Bak Jensen


Enkelte værker rummer dog en grad af opstilling og iscenesættelse. Serien Nedfalden og delvis fordærvet frugt viser stadier af forskellige frugters forrådnelse på en klinisk hvid baggrund. Et vaskeægte memento mori-motiv - en påmindelse om døden. Ligesom det billige timeglas, købt i Jysk, placeret og fotograferet på en hegnspæl i værket Timelighed.

Kunsten er stærkt overvurderet. Det synes jeg virkelig, den er.
Per Bak Jensen
“For hvad er meningen med livet? Det er, som om der er en grænse for, hvor meget filosofien kan berolige os i forhold til det spørgsmål. Jeg ved ikke, om man kan sige, at kunsten kan give os den sidste indsigt, men jeg synes, at kunsten, fordi den udtrykker sig på andre måder og uden ord, kan lede mig på sporet af det, jeg oprindeligt var en del af.”

Vi har nu kigget på billeder og talt sammen i små to timer. Det vil sige, det er mest Per, der har snakket. Og sådan skal det være, for det har været en fornøjelse at mærke det gnistrende engagement, han bidrager med.
Fakta
Per Bak Jensen (f. 1949) tog afgang fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 1986 som den første kunstner i Danmark med speciale i fotokunst.
Herefter var han lektor i fotografi på Kunstakademiet i København (1986-2009).
Han har haft en afgørende rolle i anerkendelsen af fotografiets status som kunst og bærende medie i en billedkunstnerisk praksis og er i dag repræsenteret på museer i ind- og udland.
Han er hædret med adskillige priser, bl.a. Eckersberg Medaillen (2005), Thorvaldsens Medaillen (2015) og Ny Carlsbergfondets Kunstnerlegat (2009).