Unge kunstnerstemmer: Signe Rohardt Lund

Af
1. februar 2022

Unge Kunstnerstemmer er kunsten.nus Q&A-serie, hvor nyuddannede kunstnere fortæller om deres kunst. Denne gang møder vi Signe Rohardt Lund, som finder inspiration i hverdagens symboler, billeder og materialer.

Signe Rohardt Lund: Let's Go For a Joyride. 2021. Foto: Malle Madsen / Foto stillet til rådighed af Det Fynske Kunstakademi.

Unge Kunstnerstemmer er kunsten.nus Q&A-serie, hvor nyuddannede kunstnere fortæller om deres kunst. Denne gang møder vi Signe Rohardt Lund, som finder inspiration i hverdagens symboler, billeder og materialer.

Af
1. februar 2022


info

TEMA: Unge Kunstnerstemmer Hvad sker der på den unge kunstscene? I denne Q&A-serie giver vi ordet til en række nyuddannede kunstnere.

Unge Kunstnerstemmer er kunsten.nus Q&A-serie, hvor nyuddannede kunstnere fortæller om deres kunst. Denne gang møder vi Signe Rohardt Lund, som finder inspiration i hverdagens symboler, billeder og materialer.

Signe Rohardt Lund. Foto: Christine Due Jacobsen.

Hvis du kort skulle karakterisere din kunstneriske praksis, hvad vil du så lægge vægt på?

Jeg har en gennemgående interesse for farver, former og bevægelser. Med en opmærksomhed på udvalgte materialers iboende betydninger og poetiske egenskaber sammensætter jeg både allerede eksisterende elementer, kombineret med mere abstrakte elementer, der udspringer fra mit eget formsprog. Ofte trækker jeg på selvbiografiske minder for derigennem at udforske erindringer og fortællinger.

I værket Let’s Go For a Joyride 2021, som er sammensat af en stålskulptur, to betonskulpturer, samt en række orange badevinger, har jeg taget udgangspunkt i betonskulpturerne som værende subjektet; de er skaleret op og har samme størrelse som et barn. Stålskulpturen mimer en klassisk rutsjebane, man ville møde på en legeplads. Jeg forestiller mig, at betonskulpturerne kravler op og rutsjer ned ad rutsjebanen.

Signe Rohardt Lund: Let’s Go For a Joyride. 2021. Foto: Malle Madsen / Foto stillet til rådighed af Det Fynske Kunstakademi.

Hvor finder du inspiration? Og hvordan er din arbejdsproces typisk fra idé til færdigt værk?

Mit ståsted i verdenen, mit udgangspunkt for alt, er der min arbejdsproces starter, for så at bevæge sig videre ud i “verden”, både den fysiske verden, men også internettet og i min egen, indre verden. Min proces bevæger sig flydende frem og tilbage og rundt, indtil det egentlige værk står færdigt.

Jeg finder især inspiration i de symboler, billeder og materialer, som er omkring mig. Dette er i høj grad igennem hverdagen og popkultur.
Jeg bruger en del tid i selve skitseprocessen. Dette kan blandt andet være i form af digitale collager, mindre modeller i modelvoks eller simple tegninger.

Når jeg starter selve værkproduktionen morfer værket sig ofte til noget andet, end hvad mit udgangspunkt var. Jeg bestræber mig på at gøre plads til disse ændringer og arbejde med – og forholde mig åben – i processen.

Jeg har et tæt forhold til selve værkproduktionen, og sætter stor pris på selv at tage del i de mere håndværksbaserede elementer; min krops fysiske medvirken er tæt forbundet med videreproduktionen af de mere immaterielle dele af værket, som for eksempel titel, men til tider kan det også være her, at værkets tematikker går op i en højere enhed.

Signe Rohardt Lund: The Water Seems Clearer Now. 2022. Foto: Martin Fabricius Buchwald.

Hvad håber du, at man som beskuer får ud af din kunst?

Jeg bestræber mig på, at mine værker inviterer beskueren indenfor og giver plads til at gå på opdagelse. Jeg kombinerer gerne genkendelige og mere ubesvarede elementer og arbejder med disse elementer som spor, der lægges ud for beskueren, og som man kan tage til sig og læse subjektivt.

Denne læsning vil selvfølgelig variere i forhold til, hvem der oplever værket, og hvilke erfaringer den person har med sig. Selve betydningsdelen af værket er individuel og opstår i høj grad i mødet mellem beskueren og selve værket.

Hvordan er det at være nyuddannet kunstner? Og hvad synes du om kunstmiljøet?

Nu har jeg været færdiguddannet i lidt over seks måneder, og i den tid har jeg haft en del udstillinger og andre kunstrelaterede projekter, så min korte tid som nyuddannet kunstner har været rigtig god.

Det er en stejl læringskurve jeg er ude på, især i forhold til fondsansøgninger og andre skriftlige dele af dét at være kunstner; denne del af ens professionelle praksis bliver der ikke undervist særligt meget i på akademiet, desværre.

Jeg har været heldig at have et godt netværk af andre nyuddannede kunstnerkollegaer, som har været en stor hjælp at kunne sparre med i forhold til dette. Derudover har jeg været til BKFs dimittendmøder, som også var et rigtig godt sted at møde kollegaer og få en masse brugbar information.

Signe Rohardt Lund: Body Move Together. 2021. Foto: Signe Rohardt Lund.

Hvilken rolle mener du, at kunsten kan spille i vores samfund i dag?

For mig er kunsten et fristed i en verden fuld af rigtige og forkerte svar. Kunsten er et rum, hvor du ikke nødvendigvis behøver at have et facit, hvilket jeg personligt finder meget tiltrængt. Derudover er der i kunsten plads til diskutere emner på et andet sprog end det gængse, og det kan give os en mulighed for se verdenen på en anden måde, end vi plejer.

Fakta

Signe Rohardt Lund (f. 1992) uddannet fra Det Fynske Kunstakademi 2021. Udstiller aktuelt på udstillingen LANDING 2022 på Kunsthal Kongegaarden 18 marts 2022 åbner hun soloudstilling på Cantina i Aarhus.