Nina Beier

Nina Beier

Det er sammenstillinger af hverdagsgenstande, der er kendetegnende for Nina Beiers kunstneriske praksis. I vekselvirkningen og sammenstødet mellem genstandene præsenterer hun en række tankevækkende tematikker.

Nina Beier
Kunstner

Om
Nina Beier er født 1975 i Aarhus. Hun er uddannet på Royal College of Art i London. Bor og arbejder i Berlin.

Primær medier
Installation, skulptur


Man kan på mange måder betegne Nina Beiers værker som møder. Det er nemlig i sammenstillingen af forskellige hverdagsgenstande, at betydningen skabes. Den umiddelbart manglende sammenhæng giver ved nærmere øjekast mening, når genstandenes oprindelige betydning og nye relationer overvejes.

Beiers værker skifter således på en raffineret måde mellem at være udsagn og skulpturelle udtryk, der understreger værkernes egenart som æstetiske genstande.

I 2011 kunne man for første gang opleve Beier i en større soloudstilling på Kunsthal Charlottenborg. Værket Portrait Mode bestod af genbrugstøj med dyreprint i forskellige farver, som var presset ind bag tre glasrammer. I første omgang mindede det store spraglede værk mest om de livlige strøg i et abstrakt ekspressionistisk maleri.

Sammenstillingen som greb er også tydeligt i værket Perfect Duty (2014). Perfect Duty består af objekter tilsyneladende uden forbindelse til hinanden: en skulptur udlånt fra et dansk museum, der er placeret på håndlavede persiske tæpper udlånt fra københavnske tæppeforhandlere samt pengesedler, som Beier har lånt af venner og bekendte.

I mødet mellem disse genstande, der hver især tilfører værket en betydning – museets kapital, kulturens kapital og økonomiens kapital – opstår et tankevækkende betydningssamspil.

I mødet med Beiers værker træder man som beskuer ind i et fragmenteret rum, hvor kunsten på mange måder er uden for værket, og projektet ligner en konceptuel udforskning af kunstens (re)præsentation og fremdriver et modsætningsfyldt forhold mellem genstandenes oprindelige hensigt, kunstens betydning og den faktiske mening.