Det skal du se! Uge 35

26. august 2025

Erotiske bevægelser, hyperrealistiske fremstillinger og fotografiets status som dokumentation er blandt de emner der behandles i ugens udvalgte udstillinger. Velkommen til Det skal du se! Uge 35.

Karim Boumjimar, Cruising parks 1, 2024. Akvarel på morbærpapir, 100 x 142 cm.

Erotiske bevægelser, hyperrealistiske fremstillinger og fotografiets status som dokumentation er blandt de emner der behandles i ugens udvalgte udstillinger. Velkommen til Det skal du se! Uge 35.

Redaktionen anbefaler her en håndfuld aktuelle kunstudstillinger, som åbner i uge 35. Du kan også få det fulde overblik i vores Art Guide.
Træd ind i Karim Boumjimars orgastiske univers, hvor et altomsluttende, psykedelisk vægmaleri og gigantiske keramiske skulpturer giver krop til flydende queer identitet og mytologisk begær.
Karim Boumjimars maleriske motiver flyder, ofte erotisk, fra én figur til en anden: tænk på en seksuel sammenfiltring af dyr, kunstnerens venner, køn, offentlige personer og mytologiske skabninger. Som en intuitiv, ‘aflært’ eller ustyret kropslig strøm af eksperimenter skaber hans tegninger hallucinatoriske verdener. Boumjimars soloudstilling på O – Overgaden præsenterer en serie nye to meter høje vaser såvel som et altomsluttende. psykedelisk og stedsspecifikt vægmaleri, hvor Boumjimars fabulerende, grænseoverskridende og polyamorøse univers bogstaveligt talt overtager institutionens hvide vægge.
Med udstillingen Thomas Kluge. Det Stille Liv I Tid og Rum præsenterer Skovgaard Museet en omfattende solopræsentation af Thomas Kluge, hvis værker forener klassisk malertradition med en undersøgelse af, hvordan vi forstår og oplever tid i dag.
Udstillingen består af 48 malerier udlånt fra private samlere og sætter fornyet fokus på maleriets klassiske genrer såsom portræt, landskab, dyremotiv og stilleben – fortolket gennem Kluges hyperrealistiske stil, der trækker tråde tilbage til mestre som Caravaggio (1571–1610) og Rembrandt (1606–1669). Ved at anvende clair-obscur-teknik og dramatiske kontraster mellem lys og mørke skaber Kluge et billedsprog, der både refererer til kunsthistorien og samtidig fungerer som en kritisk kommentar til samtidens æstetik og smag.
Foto: Thomas Kluge
Foto: Thomas Kluge
I efteråret 2025 åbner Nikolaj Kunsthal dørene til en soloudstilling med den dansk- tyrkiske billedkunstner Evren Tekinoktay, der præsenterer et poetisk og sanseligt univers sammensat af lysende neonværker, knyttede tæpper og detaljerige collager.
I Nikolaj Kunsthals Øvre Galleri vil publikum kunne opleve en udstilling, der er drevet af intuition – både som metode og som stemning der kan sætte sig i beskueren. Med en praksis, der rækker ud over traditionelle kunstformer, har Evren Tekinoktay gennem sin karriere bevæget sig frit mellem billedkunst, design, parfume og lingeri. Hendes virke på tværs af domæner, medier og materialer væver fortællinger sammen og inviterer beskueren ind i et flerlaget univers centreret om identitet, kultur og kommunikation. Hendes kreative rejser på tværs af udtryksformer og formater er drevet af en undersøgende nysgerrighed og skabertrang.
Evren Tekinoktay. Foto: Simon Baunsgård
Evren Tekinoktay. Foto: Simon Baunsgård
Sofiia Yesakova flyttede til Berlin kort efter, at Rusland havde invaderet hendes hjemland. Siden da har hun beskæftiget sig intensivt med krigen, dens gru, dens dynamik og dens konsekvenser. Hendes billeder er baseret på traditionelle repræsentationsformer fra renæssancemaleriet i den østlige kirke, som hun ›opdaterer‹ ved at erstatte dem med scenarier og fænomener fra krigen i sit hjemland.
Yesakova har omdannet udstillingsrummet til en slags kapel, et sted for fordybelse, hvor hendes værker indgår i dialog med de tonerne, som klangkunstneren Sascha Kregel har skabt specielt til udstillingen, og måske giver et fælles svar på spørgsmålet om, hvor relevant samtidskunst stadig kan være i lyset af den fortsatte terror fra den russiske krig i Ukraine.
Sofiia Yesakova, <i>Blind Spot</i>, 2023. Foto: Sofiia Yesakova.
Sofiia Yesakova, Blind Spot, 2023. Foto: Sofiia Yesakova.
Dokumenter er den tredje og sidste i en række af udstillinger i Fotografisk Center, som i årene 2023-2025 (Forsvindinger blev vist i 2023 og Erindringer i 2024) gennem hver sit tema har sat fokus på nogle af de særlige karakteristika, der er kendetegnende for fotografiet som medie, og som har vist, hvordan samtidskunstnere arbejder med det fotografiske medie – i en materiel, en tematisk og en kulturel kontekst. Ønsket med udstillingstrilogien er at bidrage til at undersøge og diskutere fotografiets aktuelle kunstneriske og kulturelle rolle..
Udstillingen Dokumenter præsenterer værker af kunstnere og kunstnergrupper, der på forskellig vis anvender fotografi eller andre kamerabaserede medier, fx video, i deres praksis til at undersøge, belyse eller udfordre fotografiets status som dokument, sandhed eller bevis – materielt såvel som tematisk og kulturelt.
Foto: Noémie Goudal. <i>Below the Deep South</>. Video still </i>
Foto: Noémie Goudal. Below the Deep South. Video still